קורס MOOC טיפוח סביבה אכפתית ומיטיבה בחינוך

פרופ' עפרה מייזלס, אוניברסיטת חיפה

קורס מוק: טיפוח סביבה אכפתית ומיטיבה
קורס מוק –  Massive Open Online Course MOOC הוא קורס מקוון על פלטפורמה חינמית שכל אחד יכול ללמוד בו.
קורסים כאלו הופכים נפוצים יותר ויותר ומציינים את המעבר המרתק של העידן שלנו להנגשת ידע (כולל ידע אקדמי) להמונים ולמעשה לכל אדם בעולם שמחובר לאינטרנט ומעוניין. מדובר ברעיון מהפכני וחדש מאוד. למעשה הקורס החינמי הראשון להמונים ניתן בסתיו 2011, על ידי אוני' סטנפורד בקליפורניה בנושא בינה מלאכותית. לקורס נרשמו בתחילתו למעלה מ- 160,000 תלמידים מרחבי העולם ומעל 20,000 סטודנטים סיימו את הקורס.
קורס המוק הנוכחי הינו מיוחד במינו! הקורס מציע גישה חדשנית, פורצת דרך, לטיפוח סביבה מיטיבה ואיכפתית בעיקר במסגרות חינוכיות. הקורס פונה לאיש או אשת החינוך ברמה האישית ומציע ידע וכלים שמאפשרים שינוי משמעותי ואולי אף טרנספורמטיבי באופן בו המורה מלמדת ומחנכת כך שהמורה וסביבתה יחוו חוויה של אכפתיות, שמחה, הנאה, ואף התעלות. כלים אלו לא בהכרח דורשים תוספת תקציב אלא מכוונים לנפשו ולרוחו של איש או אשת החינוך, לעוצמות הפנימיות שבהם ולאש של המשמעות, המוטיבציה והיכולת להייטיב הגלומה בהם. 
מטרת הקורס היא לקדם טיפוח סביבה אכפתית ומיטיבה בעבודה החינוכית והאישית של המשתתפים בקורס, תוך מתן הזדמנות לכל אדם המעוניין בכך, להייטיב עם בני אדם בכלל וילדים בפרט ולעבור טרנספורמציה אישית, דרך התנסות בכל היבטי הוויתו, חושים, קוגניציה, רגש, וגם רוח.

הכלים המוצעים ליצירת שינוי כזה מתבססים על ידע מחקרי משדות מגוונים כמו מחקר על מיינדפולנס, על אכפתיות ואמפתיה ועל אושר וכן המשגות ומחקר בתחומי החינוך,הפסיכולוגיה החיובית ופדגוגיות של התבוננות Contemplative education .  האחרונות כוללות הקשבה עמוקה לעצמי ולזולת, חיבור למשמעות העמוקה של האדם בחייו ופיתוח הבנה ואיכפתיות כלפי העצמי והזולת.
בקורס המשתתפים מוזמנים למרחב האיכפתיות ושם נקראים להיכנס לנושאי הקורס דרך שערים שונים כמו שער ההקשבה לעצמי, שער החדווה והמשחקיות ושער הקסם שטבע. בכל שער מוצגות המשגות וידע מחקרי וכן דוגמאות ליישומים שכבר מופעלים בהצלחה בארץ ובעולם, ובנוסף, ניתנת הדרכה כיצד ליישמם בחיים האישיים ובעולם החינוך. הקורס מזמין את המשתתפים לפתוח את הלב, להרחיב את הנשימה והנשמה ולהיות שותפים בחוויה אחרת, שמנגישה ידע, תובנות וכלים באופן רב-מימדי, פתוח, מזמין וזמין לכולם.
הקורס צמח מניסיון בקורסים דומים שהועברו על ידי מרצת הקורס פרופ' עפרה מייזלס באוניברסיטה שקידמו שינוי משמעותי אצל המשתתפים בהם. בנוסף הקורס בונה על תובנות שהתגבשו במהלך כעשור עם קבוצה של חוקרים ואנשי חינוך שעוסקים בתחומים אלו בארץ (אנשי פדגוגיה מתבוננת), שחלקם הינם מרצים אורחים בקורס.

הקורס ניתן כפיילוט בתשע"ט, לתלמידי אוניברסיטת חיפה בלבד.
הקורס הועבר בתש"פ בסמסטר ב' במסגרת קמפוס IL  לכ- 1000 לומדים. 
ניתן להרשם לקורס שיפתח שוב סמסטר ב' תשפ"ב בתאריך 21.2.22
ראו בהמשך כמה דוגמאות לסרטוני הקורס.
להתראות….
עפרה.

מרצת הקורס

פרופ' עפרה מייזלס מרצה ראשית בקורס . פרופ' לפסיכולוגיה התפתחותית בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה ופסיכולוגית קלינית; שימשה כדיקן הפקולטה לחינוך וכיו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. 
מחקריה התבססו על תיאוריית ההתקשרות ועסקו ביחסים קרובים (רומנטיים, חברויות) ובעיקר ביחסי הורים ילדים תוך דגש על ההקשר החברתי-תרבותי הישראלי והמעבר מהתבגרות לבגרות בישראל. בנוסף התמקדה במערכת המוטיבציונית של טיפול (CARING) וכתבה על כך ספר – The Caring Motivation- שיצא לאור בהוצאת אוקספורד. יש לה כ-100 פרסומים שונים, מאמרים, פרקים וספרים במיגוון במות פרסום. בעשור וחצי האחרונים היא מתמקדת במחקר על המימד הרוחני של ההתפתחות האנושית ועל חיפוש משמעות והתפתחות רוחנית. היא הייתה בין יוזמי ומארגני הכנס האקדמי הישראלי לחקר רוחניות עכשווית ובין מקימי התוכנית לתואר שני בהתמחות בפסיכותרפיה אינטגרטיבית גוף-נפש-רוח. לאחרונה הקימה עם עוד שותפים את המרכז הרב-אוניברסיטאי לחקר וטיפוח רוח האדם. דוא"ל: ofram@edu.haifa.ac.il

מרצים שותפים

ד"ר אורן ארגז

המכללה האקדמית בית ברל

ד"ר מיקי מוטולה

המכללה האקדמית לחינוך אורנים

ד"ר ריקרדו טרש

אוניברסיטת תל אביב

מרצים אורחים

ד"ר מוטי בניטה

אוניברסיטת חיפה

ד"ר סופי ברזילי

המכללה האקדמית לחינוך אורנים

ד"ר אביבה ברקוביץ'-אוחנה

אוניברסיטת חיפה

פרופ' אריה קיזל

אוניברסיטת חיפה

מר עמיר פריימן

ד"ר פנינית רוסו-נצר

המכללה לחברה ואומנויות ו-אוניברסיטת חיפה

מר שי חנין

גב' גלית חנין

גב' ליה נאור

אוניברסיטת חיפה

צוות ההפקה

גב' אוחנה פנינה

מרכזת הפרוייקט

גב' יפית אורבך

מתאמת למידה

מר יותם מורציאנו

קראיטיב ועורך ראשי

גב' אסתי לוי

מתאמת למידה וטכנו-פדגוגית

מר שלומי אבוקסיס

מנהל אולפן

גב' מיכל שאול

מפיקה

גב' טלי כהן-דר

צלמת ועוזרת צילום

מר ליאור טל

עוזר צלם

ד"ר עמרי רוח מדבר

יעוץ בתכלול הפרויקט מבחינה רעיונית ומציאת פתרונות טכנו-פדגוגיים

מדיטציות מתוך קורס טיפוח סביבה אכפתית ומיטיבה בחינוך

משובים של סטודנטים שלמדו בקורס