כנס פדגוגיה מתבוננת - רוח מודעות וקסם בחינוך

כנס: פדגוגיה מתבוננת – רוח מודעות וקסם בחינוך התקיים ב 27  למרץ 2018 במכון מופ"ת

"פדגוגיה מתבוננת" (Contemplative Education ) הוא שם כולל לגישות חינוך, הוראה ולמידה שמפנות את המבט לנפש האדם ורוחו, ולזיקתו העמוקה לחיים, לבני אדם אחרים ולעולם. פדגוגיה מתבוננת יוצאת מתוך תפיסה הומניסטית של טבע האדם ומטרות החינוך ומדגישה את המרכזיות של קידום התפתחות אישית ומימוש הפוטנציאל האנושי הגבוה בקרב התלמידים ובקרב אנשי החינוך. עבור אנשי החינוך היבטים אלו נתפסים כקריטיים להתפתחות המקצועית המיטבית שלהם.

Little blonde girl squatting down with a curious expression on her face at a butterfly on the ground

פדגוגיה מתבוננת (כמו המונח "פדגוגיה ביקורתית") מתייחסת לתפיסת עולם יותר מאשר לאופני הוראה כאלו או אחרים. ואכן במסגרת פדגוגיה מתבוננת משולבים אמצעי חינוך, הוראה ולמידה מגוונים כגון מיינדפולנס, מעגלי קשב ושיח, התבוננות פנימית, עיסוק בשאלות האדם, ברור משמעות בחיים, חוויות של פליאה, התעלות והתרוממות רוח, גישות מדיטציה, הכרת הטוב, תנועה מודעת ויוגה, יצירתיות ויצירה, מפגש עם הטבע ועוד. 

פדגוגיות ועשייה חינוכית שמבטאות גישה זו הופכות יותר ויותר נפוצות ומשמעותיות בשדה החינוך בארץ ובעולם, ומיושמות כבר בארץ במספר מכללות להכשרת מורים, בפקולטות ובתי ספר לחינוך, ובמסגרות חינוך מגוונות עם ילדים ונוער.
הכנס הנוכחי היה הכנס הישראלי הראשון שמוקדש לפדגוגיה מתבוננת בישראל. הכנס חיבר בין רוחניות, קסם ומודעות לחינוך תוך שהוא נותן ביטוי לעושר רב ומדהים של יצירתיות אנושית בכ- 80 הצגות, הרצאות והתנסויות מרתקות ויצירתיות. הצגות אלו שיקפו טווח רחב של פעילויות מחקר, הגות ובעיקר עשייה בשדה  החינוך – מגן הילדים דרך בתי הספר, מכללות המורים והתפתחות מקצועית של מורים תוך שילוב היבטים של מודעות והתבוננות פנימה, גוף ואומנות, משחקיות, מיינדפולנס, רוח ומשמעות.

לנוחיותכם מצורף קובץ PDF לעיון עם חוברת התקצירים של הכנס:

ספר תקצירים A4