לימודים והוראה

לימודי תואר שני בהתמחות בפסיכותרפיה אינטגרטיבית גוף-נפש-רוח בחוג ליעוץ והתפתחות האדם באוניברסיטת חיפה

הפנייה לאתר התוכנית באוניברסיטת חיפה 
לימודי תואר שני בהתמחות בפסיכותרפיה אינטגרטיבית גוף-נפש-רוח נוסד באוקטובר 2018. החוג פורץ דרך בהיותו החוג היחידי בישראל המציע לימודי תואר שני בתחום. מטרתה של ההתמחות היא להכשיר אנשי מקצוע לעסוק בפסיכותרפיה אינטגרטיבית גוף נפש רוח  וכן להכשיר חוקרים שיתמחו בתחום זה.
תחום הפסיכותרפיה עבר שינויים משמעותיים בעשרים השנים האחרונות מתפיסה שמתמקדת בפרט ובתהליכים פנימיים – דינמיים שקרו בעבר לכיוון של תפיסה רחבה ואינטגרטיבית יותר שמתייחסת למכלול קיומו של האדם. מכלול זה בא לידי ביטוי בהקשר לגוף, נפש ורוח והחיבור ביניהם, לחשיבות של רגש וגם של קוגניציה, למרכזיות מערכות היחסים וזמן ההווה במהלך הטיפול וכן להתחשבות בקונטקסט שבו חיים הפונים לפסיכותרפיה בהקשר המשפחתי, החברתי, התרבותי והסביבתי (האקולוגי).
תפיסה רחבה זו יוצאת מנקודת מבט הומניסטית ובין-תרבותית, ומטרתה לא רק תיקון הקושי, יצירת איזון והפחתת מצוקה אלא גם התפתחות אישית, מימוש עצמי ושגשוג ((Thriving, מה שפעמים רבות מכונה בספרות ובמחקר העכשווי שלוֹמוּת  – wellness. תפיסה זו משלבת גישות פילוסופיות וכלי טיפול ממזרח (למשל, בודהיזם, הינדואיזם, פילוסופיה סינית) עם תובנות, תפיסות עולם וכלי טיפול ממערב (למשל גישות פסיכודינמיות, גשטאלט, גישות הומניסטיות לטיפול) מתוך ההבנה שחיבור בין גישות אלו מאפשר הבנה מעמיקה ורחבה יותר של בני האדם ושל דרכים לסייע להם.
המחקר העכשווי מראה שגישות אלו יעילות ומשמעותיות (Zarbo, Tasca, Cattafi, & Compare, 2015). ופותחות אופק לדרכי טיפול שיכולות להיות אפקטיביות במיוחד עם אוכלוסיות ייחודיות כגון בני נוער בסיכון, אנשים שחוו טראומה, אנשים שסובלים מבעיות רפואיות, הורים שחווים דחק מטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים ואנשים שסובלים ממחלות נפש (Caldwell, 2017). כך למשל במטה-אנליזה על עשרות מחקרים שנערכו על שיטות טיפול אינטגרטיביות שמשלבות רוחניות בטיפול נמצא שיפור משמעותי ברווחתם של המטופלים Smith, Bartz, & Richards, 2007).
להכשרה של מטפלים שהם אינטגרטיביים בהתבוננותם באדם השלם ושמכוונים להתייחסות הוליסטית לאדם ולסביבתו  ושרכשו כלים טיפוליים מגוונים שמשלבים גוף-נפש–רוח ותפיסות ממזרח ומערב – יש בשורה משמעותית לקבוצות רבות של מטופלים פוטנציאלים. טיפול כזה יכול להיות רלוונטי לכל אדם; עם זאת סביר שימשוך אליו אנשים שתפיסות עולם אינטגרטיביות אלו מדברות אליהם.
תוכנית לימודים כזו באקדמיה בישראל תקדם משמעותית את המחקר בסוג כזה של ייעוץ וטיפול ואת הידע שלנו לגבי שיטות טיפול וייעוץ שיוצאות מתפיסה רחבה ואינטגרטיבית זו. מחקר כזה אף יתרום להבנה שלנו את ההשלכות של התייחסות הוליסטית ואינטגרטיבית  לרווחה הנפשית של בני אדם, התייחסות שיש לה רלוונטיות לעוד תחומי חיים כגון במקומות עבודה או בגידול ילדים. קיימות מספר תוכניות של לימודי תעודה לפסיכותרפיה גוף-נפש שחלקם מופעל על ידי מכונים פרטיים וחלקם על ידי מסגרות של לימודי חוץ במוסדות להשכלה גבוהה. התכנית הינה ראשונה מסוגה באוניברסיטה מוכרת ולתואר אקדמי. התוכנית תאפשר לקדם אקדמיזציה של תחום זה,  תוך התבססות על התערבויות מבוססות מחקר.
תוכניות דומות קיימות באוניברסיטאות בחו"ל.  כך למשל, ישנן מספר תוכניות לימודים מעולות לתואר שני ושלישי בתחומים אלו במקומות שונים בארה"ב כמו ב Teachers College Columbia University, J. F. Kennedy University, באוניברסיטת Naropa, באוניברסיטת Sofia , באוניברסיטת Antioch וב California Institute of Integral Studies CIIS בנוסף, בארה"ב פועל מאז 2001  איגוד בינלאומי של פסיכותרפיה אינטגרטיבית  The International Integrative Psychotherapy Association (IIPA)  וכן פועל איגוד אקדמי נוסף מרכזי מאוד בתחום ( The Society for the Exploration of Psychotherapy Integration -SEPI)  שיזם הוצאת כתב עת של ה APA (איגוד הפסיכולוגיים האמריקאי) בנושא :Journal of Psychotherapy Integration . בנוסף יצא לפני למעלה מעשור ספר ערוך יוקרתי Handbook בנושא בהוצאת אוקספורד ובאוניברסיטת ג'ון הופקינס הוקם מרכז מחקר בתחום זה (Integrative Psychotherapy)