המשבר הקרב ובא | פרופ' יצחק קלדרון אדיג'ס 16 לאוגוסט 2023

The commentary and analysis presented are my personal opinions and do not necessarily represent the views of The Adizes Institute and its staff and associates. The Mission for this blog is to stimulate thinking and debate which hopefully adds to our better understanding of our world

This post was published on the now-closed HuffPost Contributor platform on Mar 29, 2017. How true?

הפרשנות והניתוח שמוצגים הם דעתי האישית ואינם מייצגים בהכרח את דעותיהם של מכון אדיג'ס, אנשי הצוות, העובדים ושאר האנשים והארגונים הקשורים אליו. המטרה של בלוג זה היא לעורר חשיבה ודיונים, אשר בתקווה יוסיפו להבנה טובה יותר שלנו את העולם שלנו.

פוסט זה פורסם ב פלטפורמת -HuffPost שנסגרה כבר ופורסם ב-29 במרץ 2017. כמה נכון!

משבר גדול מסתמן בעתידנו ואני לא היחיד שאומר זאת. ב-TIME Briefs מ-27 בינואר 2017, מייקל גורבצ'וב מזהיר אותנו מפני מלחמה אפשרית בקנה מידה עולמי. פול ריאן מזהיר אותנו מפני קריסה פיננסית והם לא מנבאי יום הדין היחידים; יש עוד הרבה. אני מנבא אותו דבר. התחזית שלי מבוססת על הניתוח שלי של היכן נמצאת ארה"ב במחזור החיים.

ארה"ב נמצאת בצד ההזדקנות של עקומת מחזור החיים, בסוף האריסטוקרטיה ותחילתה של האשמה. בשלב זה, אנשים מתוסכלים וכועסים מהירידה בסטטוס של ארה"ב. הם מייחסים את דעיכת מעמדה של אמריקה בעולם לחוסר מנהיגות, ופונים נגד מנהיגיהם. תופעה זו באה לידי ביטוי, למשל בירידה בדירוג של האמון בנשיאים. דונלד טראמפ עמד על 37%, הנמוך ביותר שהיה לנשיא כלשהו אי פעם. אני מאמין שאם הילרי קלינטון הייתה נבחרת, היא לא הייתה מצליחה הרבה יותר. עם הזדקנות המערכת, האמון והתמיכה של האמריקאים במנהיגיהם רק יחמיר. מישהו צריך לקחת את האשמה…

מה שמאפיין את האשמה הוא התפוררות. כמו גופו של אדם זקן שמתפרק, החלקים הנבדלים אינם משתפים פעולה טוב יותר. סימני ההתפוררות כבר כאן. "חציית המעבר" בקונגרס [תיאום ושיח עם המפלגה השנייה] הוא רק זיכרון. חלק מהערים, שחשוב להן להגן על מהגרים לא חוקיים, מסרבות לדבוק בהחלטות הפדרליות. המושל ג'רי בראון מקליפורניה הכריז ממדרגות הקפיטול בסקרמנטו כי יגן על קהילת הלהט"ב בכל מחיר. סימנים נוספים להתפוררות הם מיליוני האנשים בצעדות הנשים שהצהירו, "טראמפ הוא לא הנשיא שלי", ותנועה שמטרתה לתבוע את הממשלה על החלטותיה והיצועיה. ובולט אי שקט רציני. המשטרה מואשמת באכזריות, רצח מיותר של חפים מפשע. זה כבר לא שנות החמישים של דוריס דיי. יחידות נדל"ן שמתוכננות עם חומה, שער ושומרים הופכות להיות שכיחות.

אז מה יקרה בהמשך?

מול בתים פרטיים יוצבו שוטרים ומאבטחים פרטיים. היום זה קורה רק במעונות של דיפלומטים;
בעתיד זה יהפוך לנורמה עבור אזרחים פשוטים בארה"ב, כפי שזה היום בברזיל.

התפוררות פירושה שאין אמון בממשלה. יותר ויותר הורים לא נותנים אמון בבתי ספר ציבוריים עם ילדיהם וחינוך ביתי הוא פחות ופחות נדיר.
בתי ספר צ'רטר [פרטיים] מופיעים כמו פטריות אחרי הגשם.

האם טראמפ "ינקה את הביצה?" הוא נבחר להפוך את תהליך שקיעתה של אמריקה, להפוך את אמריקה לגדולה שוב.

זה לא יקרה בדמוקרטיה. כדי לבצע את השינויים הנדרשים נדרשות קבלת החלטות אסטרטגיות נועזות.
לשם כך הוא צריך לאחד כוח פוליטי. זה לא יקרה בגלל ההתפוררות המאפיינת את מצב האשמה. .
עובדה, הוא כבר נכשל בכמה מניסיונותיו.

ברמת המאקרו, גילויי ההתפוררות יכולים להיות התמוטטות ארצות הברית, כאשר קליפורניה, טקסס או מדינות הדרום מבקשות באופן פעיל לפרוש מהאיחוד.
זה לא סיוט, או מישהו שחולם חלום. אנשים רציניים דנים בזה בגלוי.

הייאוש מכך שהשינויים הרצויים לא מתרחשים, שהמצב רק מחמיר, יגרום לתסכול ולחיפוש אחר שעיר לעזאזל. זה לא מוזר. בכל פעם שיש צרות וכאב רציני, אנשים מחפשים שעיר לעזאזל; אנשים לא יכולים לקבל את המציאות ללא הסבר והתאמה אישית של הסיבה לכאב שלהם.

לאורך ההיסטוריה שימש העם היהודי את התפקיד הזה. אני צופה שתהיה עלייה גדולה באנטישמיות במדינה הזו. הסימנים הראשונים לכך כבר מתרחשים: על למעלה משלושים מרכזים חברתיים או תפילה יהודיים היה איום באלימות רק בחודשיים הראשונים של 2017. בתי קברות יהודיים בסנט לואיס ובפילדלפיה הושחתו. ככל שהמצב יהפוך לקשה יותר ויותר, צפוי נידוי ישראל, אפילו עד כדי תמיכה בגסיסתה.

המשבר שאני רואה אותו מגיע הוא לא רק בארצות הברית. אירופה נמצאת באותה עקומת הזדקנות, אפילו יותר למטה מארה"ב. אירופה תבחר במנהיגים פשיסטים שיבטיחו לפתור את הבעיות על ידי החלטות חד משמעיות. הם ייכשלו כמו שטראמפ גם ייכשל. העוינות כלפי האוכלוסייה המוסלמית באירופה תגדל, והביטוי של התפוררות ועימות חברתי יהיה חריף עוד יותר. התשובה? חיפוש אחר מנהיג חזק שיצליח לרתום את הדמוקרטיה. זה נקרא פאשיזם. והאנטישמיות לא תדלג על אירופה. להיפך היא תהיה פתוחה לכך יותר מארה"ב. יש להם את המסורת הזו.

בזמן שסין מפעילה את שריריה, אני תוהה איך יפן תגיב. ומה תעשה סין עם מיליארדי הכספים האמריקאים בקופתה. אם הקהילה הבינלאומית תחליף את הדולר ככלי לעסקאות בינלאומיות, ותיצור כלי אחר המורכב ממספר מטבעות, זה יאיץ את שקיעתה של אמריקה כמובילה עולמית וידחוף את מעמדה בעקומת מחזור החיים למטה עוד יותר.

לרוסיה יש בעיה דמוגרפית: הילודה לא מספקת בעוד קבוצות אתניות אחרות צומחות. המדינה זקוקה לכל הרוסים האתניים שהם יכולים למצוא. זו הייתה אחת הסיבות  של רוסיה להשתלט על חצי האי קרים ולתמוך בדמוגרפיה הרוסית האתנית במזרח אוקראינה. האם רוסים אתניים בלטביה ובצפון קזחסטן יהיו הבאים? האם פוטין, או יורשו, ינסו להביא אותם לחיק הרוסי? ייתכן שהוא יצטרך לעשות את זה כי יש סימנים של אי שקט ברוסיה. גילויים נגד מדבדב שהוא מושחת. אבל זו רק הקדמה. אנשים לא מעזים לתקוף את פוטין ולכן הם בודקים את השריר הפוליטי שלהם נגד מדבדב. פוטין חכם. הוא יכול לקרוא את "עלי התה" הפוליטיים. הוא צריך לעשות שוב משהו כדי להגביר את הפופולריות שלו, ומה יותר פופולרי מאיזה פעולה לאומית פרו-רוסית הרואית של הגנה על הרוסים שחיים במדינות שכנות. הקהילה העולמית עשויה לפרש את הפעולה הזו כתוקפנות נוספת. איך הם יגיבו? העימותים הופכים סבירים הרבה יותר. במקום לצמצם את החימוש הגרעיני, גם ארה"ב וגם רוסיה מדברות על הגדלת הארסנל שלהן.

אני מאמין שעימות גרעיני של מעצמות גדולות הוא בלתי סביר. גם רוסיה וגם ארה"ב יודעות מה יכולות להיות ההשלכות על המדינות שלהן. אבל זה סיפור אחר עם הטרוריסטים המוסלמים הרדיקליים שעלולים בסופו של דבר להשיג מכשיר גרעיני טקטי ולפוצץ אותו בעיר גדולה. מכיוון שטרור רדיקלי הוא תופעה עממית, אני לא רואה שום דרך שהציוויליזציה המערבית תוכל למגר אותה.

אני לא יכול לחזות מתי כל זה יקרה כי עקומת מחזור החיים לא נמדדת לפי זמן.
אבל כל זה, או חלקים ממנו עשויים לקרות במהלך חיי. למעשה, זה כבר קורה.

רק חושב ודואג

מייסד, מכון אדיג'ס ברחבי העולם

זכויות יוצרים © 2023 Ichak Adizes, כל הזכויות שמורות

תרגום מתוך הבלוג של פרופ' יצחק קלדרון אדיג'ס
קישור לפוסט המקורי באנגלית: The Forthcoming Crisis (Reprint) (ichakadizes.com)

הפרשנות והניתוח שהוצגו הם דעתי האישית ואינם מייצגים בהכרח את דעותיהם של מכון
אדיג'ס, צוותיו ומקורביו. המשימה של בלוג זה היא לעורר חשיבה ודיונים, בתקווה שאלו יוסיפו
להבנה טובה יותר של העולם שלנו".

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print