המרכיב הסודי ביחסים שבין האדם לטבע | ד"ר לייה נאור

עבור אנשים רבים הטבע הוא המקום אליו ילכו כדי להירגע, לקחת פסק זמן ולהיטען. גוף מחקר הולך וגדל מצביע על ההשפעה המיטיבה של הטבע על בריאותו הפיזית, נפשית, רגשית ורוחנית של האדם (Gatersleben, 2008; Kaplan, 2001). הקשר שלנו עם הטבע מתואר כאספקט חיוני להתפתחות ושגשוג ברמה האישית, חברתית וסביבתית (Frumkin, 2001).

 מה יש בטבע שהופך אותו למרחב מרפא?  תיאוריות מרכזיות מייחסות את ההשפעה החיובית של הטבע למבנה הביולוגי, אבולוציוני ופסיכולוגי שלנו שהתפתח באמצעות יחסי גומלין ומגע ישיר עם המרחב הטבע (Wilson, 1984; Ulrich, 1993; Kaplan & Kaplan, 1989). הכרה הולכת וגוברת בחשיבות הקשר שלנו לטבע הובילה לטענה כי " הטבע הוא אחד המשאבים החיוניים ביותר לבריאותנו.(Maller et al., 2006, p. 52)”

הבנות אלו הובילו להתפתחות תחום טיפול רחב שמשלב את הטבע בתהליך הריפוי וכוללת גישות כגון ההרפתקה בטבע (Adventure Therapy), מסע בטבע  (Wilderness Therapy), פעילות שטח (Outdoor Education) ותרפיה בטבע (Nature Therapy). שיטות אלו שמות דגש על החוויה כדרך לגלות מהם האמונות, הדפוסים והתגובות שמניעים אותנו. בדרך זו המאפיינים האישיים (חוזקות, חסמים וכו׳) נחשפים דרך חוויות קונקרטיות בזמן אמת ותורמות למודעות כמו גם מאפשרות את האופציה לבחור אחרת.

טיפול באמצעות הטבע מיושם היום בקרב מגוון אוכלוסיות ברחבי העולם במסגרות שונות וזוכה להכרה כאלטרנטיבה טובה להתערבות, במיוחד בעידן המודרני שמתאפיין בשגרת חיים שמנותקת מהטבע. עבור רובינו היציאה אל הטבע היא גם התרחקות מחיי היום יום השגרתיים שמנוהלים על ידי משימות ותפקידים. ביציאה אל הטבע, ללא הטכנולוגיה או המשימות והדרישות היומיומיות אנשים מקבלים את ההזדמנות להיות ופחות לעשות. זמן ומרחב כמו שמתאפשר בטבע מזמין אותנו לשאול את השאלות המהותיות על החיים ולעיתים מתעורר הרצון  לדעת מי אנחנו מעבר לתפקידים החברתיים שלנו.

שנים רבות של נסיון כמטפלת בטבע ומנחה מסעות להתפתחות אישית, הובילו אותי להכרה שיש בטבע משהו מיוחד שמאפשר לאנשים לעבור חוויות משמעותיות ואף לעשות טרנספורמציה. למרות הנסיון הרב בתחום,"הרכיב הסודי" שייחודי וטרנספורמטיבי בעבודה בטבע נשאר בגדר חידה. הרצון להבין את התהליך העוצמתי שאנשים עוברים באמצעות הטבע, הביא אותי למחקר ועבודת דוקטורט שהוביל לפיתוח מודל לטיפול בטבע. 

ממצאי המחקר הצביעו על משהו שנראה כביכול מובן מאליו ומוכר לאנשים שנמצאים בטבע אך הוא בדרך כלל מובלע ולא מדובר.  הטבע כמרחב ייחודי מזמין אותנו לחוות את הנשגב, המיסתורין והגדול מאיתנו- ובמילים אחרות לחוות את המימד הרוחני של הקיום, באופן פיזי ומוחשי.

אולי זהו ה"רכיב הסודי" שגורם לנו שוב ושוב לצאת בחיפוש אחרי מרחבי טבע, מקומות בהם אנו חשים קטנים ויכולים להתפעל ולהתרגש מהחיים הללו. פידמונט וליק (2002) טוענים שקיים בנו רצון טבעי לחבור ולדעת את הגדול והנשגב מאיתנו. בטבע, דרך נופיים עוצמתיים, מרחבי אין סוף ויופי הבריאה, ניתנת לנו הזדמנות לחוות את המימד הרוחני של הקיום גם ללא אמונה או קשר לדת. בטבע כשישנים על האדמה או מטפסים הר, פוחת העיסוק במצב הכלכלי, הכרה חברתית או ענייני דיומא. במקום הזה יש הזדמנות להעמיק בשאלות עמוקות אודות הקיום שלנו ומשמעות החיים.

ואכן, ממצאי המחקר שלנו מצביעים על המימד הרוחני, כפי שהוא נחווה בטבע, כקשור להתפתחות אישית ובעל השפעה תראפויטית בארבעה אופנים מרכזיים

  1.  רוחניות שמתגלמת בחומר

"יש משהו כל כך חזק בלהתבונן בעננים…הדברים שאפשר להתפעל מהם בטבע…גם אם אתה לא מאמין בשום דבר כל אחד יכול לגלות את הנשגב או אלוהים דרך הטבע" (רחל, מטפלת דרך מסע)

המימד הרוחני מתגלם בטבע דרך החושים והתחושות כשאנו מתבוננים בשמים זרועי כוכבים בלילה, או גווני השקיעה, טבילה במעיין נסתר או התבוננות בפרח נפתח. אלו סיטואציות שמזמינות אותנו להיות ביחסים עם הנשגב והמיסתורי ובטבע זה קורה לנו באופן טבעי. בניגוד לפרקטיקות רוחניות שקשורות בניתוק מהחומר או התעלות מהגוף ותשוקות פיזיות (כגון שיטות מדיטטיביות, שליטה במחשבות, ניתוק מהצמדות לחומר וכו׳), הרחבת התודעה וחוויות רוחניות בטבע הן לרוב תוצאה של חיבור אינטימי ועמוק של הגוף, החושים והרגש עם האלמנטים של הטבע. אחת הדוגמאות לכך היא תחושה רווחת בטבע של אחדות, תגובה שמוכרת לי מתרגיל של שכיבה בחול כשהגוף מכוסה. במצב הזה אנשים מספרים שהם חשים את הפעימה של האדמה וחשים חלק ממשהו גדול מהם. 

  1. בטבע אנו ביחסים עם הגדול מאיתנו

 "אתה שם למעלה בהרים וזה נותן לך להרגיש חלק כל כך קטן מול היקום האין סופי והתחושה הזאת חשובה כי אנחנו הולכים לאיבוד בדרמה האישית ובטבע הכל מקבל פרופורציה" (שלי מטפלת באתגר)

 המרחב הפיזי בטבע הוא עצום ומאפשר לנו פרספקטיבה אחרת על עצמינו וחיינו. הטבע מזמין אותנו לחוות מימד רחב שהוא מעבר לסיפור האישי, על הכאבים וההתמודדויות הפרטיות ולהיפתח אל הסיפור הגדול יותר של החיים.  לא פעם אנשים אומרים "אף פעם לא שמתי לב לזריחת הירח", פתאום אנשים מתפעלים משמיים זרועי כוכבים או מהצלילים שמפיקה הרוח כשהיא נעה בין העלים של העצים. ככל ששמים לב לתנועת החיים בעולם ניתן לחוות את החיים כחלק ממארג עצום של קיום. כשמביטים בדברים ממרחק וממבט על, הקשיים וההתמודדויות נראים אחרת ותובנות חדשות מתגלות. דרך שהות בטבע, אנחנו מתחילים להסתנכרן עם המחזוריות של הטבע – היום והלילה, עונות השנה ותנאים משתנים שמעודדים אותנו לצאת מההרגלים ומהסיפור האישי ולהתחבר לסיפור גדול יותר שמבקש לחיות דרכינו.

  1. הטבע חושף את ההדדיות של הקיום (interconnectedness) כמארג של קשרים אינטימיים

"כבני אנוש זכותינו לדעת שאנחנו חלק בלתי תלוי מהמקום הזה ושנבראנו כדי להשתתף ולהשתייך למכלול החיים עלי האדמות- האנושי ומעבר, לא רק ברמה האישית אלא כאנושות ולדעת שאנחנו שייכים לא משנה מה שקורה ביחסים שלנו עם המשפחה או החברה וזה מאד מאד מרפא" (דן, מטפל בטבע)

 מה שנמצא כמשמעותי ביותר ביחסים עם הטבע היא החוויה שאנחנו חלק ממארג גדול יותר של חיים. אנחנו בעידן שמשבח את הפרטיות והעצמאות ועם זאת שיעורי הבדידות והדכאון רק עולים. כשאנחנו יוצאים אל הטבע אנחנו יכולים להיזכר re-member  שאנחנו חברים בקהילת החיים ושיש משמעות להימצאותינו כאן. בניגוד לתחושת השייכות המקובלת שהיא לרוב תוצר של קשרים משפחתיים חברתיים וקהילתיים, בטבע ניתן לחוות שייכות בלתי מותנית, שנובעת מעצם היותנו- ללא תנאים.

משתתף באחת הסדנאות שלי סיפר על החלום להיות מוזיקאי ואחרי ערב שבילה לבד ליד מעיין בכרמל הביא לקבוצה מספר שירים שהלחין בהשפעת צלילי הרוח על המים ותיאר זאת כך: "הרוח לחשה לי, שמעתי את המנגינה, זה היה עבורי ואני מביא את היצירה אליכם…"דרך החוויות הללו אנשים הרגישו את ההדדיות והחיבור עם העולם, מה שתרם לתחושת משמעות ושייכות.

  1. הטבע החיצוני מהדהד את הטבע הפנימי בדרך ייחודית וסימבולית ותורם לתחושת נראות

 דור, מטפל בטבע סיפר על חוויה עם מטופלת שהגיעה ביום ההולדת שלה "היא התחילה לאסוף פרחים ופתאום ראיתי משהו שלא ראיתי מימי, האדמה זזה ומשכה פנימה את הצמח…הוא פשוט נעלם בשניה…אולי מכרסם…ואני אמרתי – זה מופע קסמים לכבוד יום ההולדת שלך. יש משהו כל כך חזק בלחוות שהסיפור האישי שלך מסונכרן לסיפור גדול יותר…"

קצרה היריעה מלתאר את הדרך שבה הטבע "מדבר" איתנו ומהדהד לנו בדרך מיסתורית את מה שאנחו מבקשים לדעת. התהליך הזה מעורר תחושה עמוקה שיש לי מקום בעולם ואני נראה. דרך יחסים עם המרחב מתגלים פחדים, חוזקות, איכויות, תכונות יחודיות  ומעוויים שלא תמיד גלויים בשגרת היום יום. מטופל בשנות החמישים שעבדתי איתו תיאר תחושה זו כשביקשתי ממנו להישען על גזע עץ. הוא תיאר תחושה חזקה של תמיכה ויכולת להרפות שלא הכיר קודם והפך את המפגש התומך עם העץ בחצר לתרגול יומיומי.

משתתפת בסדנא יצאה להליכה בזמן אבל על אמא שלה ודרכה היתה רצופה באבנים בצורת לב אותן אספה כסימנים לחיים ואהבה.

לסיכום- דרך יחסים עם הטבע יש לנו האופציה לדעת ולהזין את הצורך האנושי  לחיות מתוך משמעות, שייכות וקשר עם הנשגב והמסתורין. בטבע החיבור למימד הרוחני של הקיום קורה באופן טבעי ללא מאמץ ומתואר כחוויה משמעותית  בעלת השפעה מיטיבה. ישנן דרכים רבות להרחיב את הדעת, החיבור לטבע היא אחת מהן והיא נגישה ומלאה בהפתעות.

ד"ר לייה נאור היא אמא, אישה, מטפלת, חוקרת ומורת דרך שמשלבת את אהבתה לאדם ולטבע דרך מסעות, סדנאות והכשרות מקצועיות במסגרת 
"דרכים לדעת" – מרכז להתפתחות וצמיחה באמצעות הטבע שהיא ייסדה ומנהלת. לייה חוקרת תהליכי טרנספורמציה חיוביים המתרחשים באמצעות החיבור אל הטבע כדרך ייחודית להובלת תהליכי שינוי וצמיחה בקרב יחידים, קבוצות וארגונים המבקשים שינוי ושגשוג. לייה משלבת עולמות תוכן מתוך הפסיכולוגיה, מיתולוגיה, עבודת נשמה ושמאניזם על מנת לעזור לאנשים לגלות מהי המהות והשייכות הייחודית שלהם לעולם כדי לחיות מתוך משמעות, תשוקה, שירות והדדיות.

היום ניתן ללמוד איך להוביל תהליכי התפתחות באמצעות הטבע בתוכנית הכשרה ייחודית שהינה פרי שיתוף הפעולה של ״דרכים לדעת״ עם אוניברסיטת חיפה. לפרטים והרשמה https://www.leanaor

 

למאמר המלא

Naor, L., & Mayseless, O. (2020). The therapeutic value of experiencing spirituality in nature. Spirituality in Clinical Practice, 7(2), 114–133. https://doi.org/10.1037/scp0000204

 


 

ביבליוגרפיה

Frumkin, H. (2001). Beyond toxicity: Human health and the natural environment. American Journal of Preventive Medicine, 20, 234–240. https://doi.org/10.1016/S0749-3797(00)00317-2

Gatersleben, B. (2008). Humans and nature; ten useful findings from environmental psychology research. Counselling Psychology Review, 23, 24-34.

Kaplan, R., Kaplan, S., 1989. The Experience of Nature: A Psychological Perspective.Cambridge University Press, Cambridge.

Maller, C., Townsend, M., Pryor, A., Brown, P., & St Leger, L. (2006). Healthy nature healthy people: ‘contact with nature’ as an upstream health promotion intervention for populations. Health promotion international, 21(1), 45-54.‏https://doi-org.ezproxy.haifa.ac.il/10.1093/heapro/dai032

Ulrich, R. S. (1993). Biophilia, biophobia, and natural landscapes. In S. Kellert & E. O. Wilson (Eds.), The biophilia hypothesis (pp. 73–137). Washington, DC: Island Press.

Wilson, E. O. (1984). Biophilia. Cambridge. Harvard University Press.

.

לאתר www.leanaor.com

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print