לידה מחדש בנשימה מודעת | נטע שקד קוחלי

"מה צריך למות כדי שתוכל לחיות את החיים שממתינים לך ? " (ג'וזף קמפבל)

 לפני כעשרים שנה נסענו חבורת סטודנטיות לאחד מהפסטיבלים הרוחניים שהתקיימו בארץ מעת לעת. הגענו מלאות סקרנות, מוכנות להתנסות במה שהיה אז לעולם הניו אייג' להציע. ישבנו לשתות, כאשר הגיעה בחורה ובידה פלייר אפרפר שכותרתו הייתה Rebirthing" –  לידה מחדש בנשימה מודעת".

כעבור כחודשיים התחלתי ללמוד בתכנית הכשרה לטיפול באמצעות rebirthing, ומאז חוויתי אינספור שעות בתהליכי נשימה, תהליכים שהביאו לטרנספורמציה עמוקה בחיי.

לאונרד אור הנחשב לאבי השיטה גילה אותה במקרה בשנת 1962, בעודו יושב באמבט חם ואפוף אדים בביתו, נושם נשימות עמוקות ורגועות. באופן ספונטני הוא החל לחוות את מה שנראה היה כחוויית הלידה שלו, גופו התכרבל לתנוחת עובר ובגיל 25 הוא הגיח לעולם בשנית.

אור החל לחקור לעומק את החוויה שחווה וחבר לבוב מנדל, מי שנחשב כיום לאחד מ 12 המטפלים הראשונים בעולם בrebirthing, ולסונדרה ריי, אשר הייתה אחות במקצועה וככזו הייתה עדה לאופן בו נוצרו טראומות במהלך הלידה. ביחד הם פיתחו את החוויה הספונטנית של אור לכדי טכניקת ריפוי אינטגרטיבית אשר נודעה בעולם כrebirthing "- לידה מחדש". בראשית הדרך עסק הטיפול בעיקר באופן שבו טראומת הלידה משפיעה על הגוף והנפש, על מערכות היחסים ועל מכלול החיים של האדם, ובאופן רחב יותר בדרך בה משפיעים אירועי החיים הראשונים על התפתחות האישיות ודפוסי ההתנהגות הבסיסיים. רב המקרים הטיפוליים עסקו אז בזיכרונות מחוויות לידה, ובמהלך השנים הפך ה rebirthing לתהליך הוליסטי המתייחס לכלל חוויות החיים.

התיאוריה שפיתחו אור ועמיתיו מתארת סוגים שונים של  "דפוסי לידה" המוטבעים באדם ברבדים אנרגטיים, גופניים ונפשיים וזאת בהתאם לסוג הלידה שחווה האדם. התיאוריה אף מציעה הסברים אפשריים למקור הראשוני לקשיים ולדפוסים: ילידי ניתוח קיסרי למשל, יתקשו להשלים משימות כמו גם לשחרר את העבר, ואלו שנולדו בלידת זירוז עשויים לחוות במהלך חייהם כי אף פעם אין להם די זמן, קושי בהקשבה לקצב הטבעי שלהם, וכי העולם כופה עליהם קצב שאינו קשוב לצרכיהם. 

"דפוסי לידה" אלו מנהלים את מערכות היחסים של האדם עם עצמו, עם זולתו ועם העולם באופן שאינו מודע. זיהוי הדפוס המתגלה בתהליך הנשימה עשוי להביא לשחרור, לשינוי וללידה מחדש אל חיים החופשיים ממשקעי העבר.

נשימת הrebirthing מתבצעת בשכיבה, מנח המאפשר לגוף להתמסר לכוח הכבידה, להרפות ולהירגע. כל שיש לעשות הוא לנשום נשימה עמוקה ורציפה דרך הפה, ללא הפסקה בין השאיפה לנשיפה ומכאן המונח "נשימה מעגלית". רובנו לא מכניסים את כמות האוויר שאנו זקוקים לה כי "אין לנו זמן לנשום". מטרת הנשימות העמוקות בrebirthing  היא להציף את הגוף באוויר ובאנרגיה, ככאלו המאפשרים את הנעת הזרימה הטבעית ותהליך הריפוי. את תהליך הנשימה עצמו יכולה להקדים עבודה בתנועה חופשית המלווה במוסיקה ומסייעת בהנעת האנרגיה ובשחרור ממנטליזציה, כמו גם הנחייה בדמיון מודרך המסייע למקד את מטרת התהליך ואת "כוונת הנשימה". השאלה "לאן ננשום היום ?" תתייחס לאי נוחות גופנית או רגשית אותה מבקש האדם לפגוש ולרפא.

עקרון משמעותי בטיפול מניח כי  "אתה נושם כמו שאתה חי – אתה חי כמו שאתה נושם"ובכך מתייחס ל"דפוסי נשימה" הנחשפים במהלך העבודה המשותפת בין המטפל והמטופל, דפוסים העשויים לשקף את דפוסי ההתנהגות של האדם ואת יחסי ההעברה המתרחשים בטיפול עצמו.

המטפל עוקב אחר מופע הנשימה ומזהה–האם למשל הנשימה מלאה ועמוקה, רציפה, מופיעה באזורים מסוימים בלבד ואינה מגיעה אל אזורים טעונים רגשית כמו אזורי הבטן והלב, האם מדי כמה נשימות מופיעה "נשימת הצלה" עמוקה, ועוד. הראקציות יכולות לנוע בין תחושות גופניות עדינות ונעימות לבין כאבים עזים באזורים בהם נבנו "אנדרטאות זיכרון אנרגטיות" לחוויות חיים אשר לא עובדו ונאצרו בגוף.

התודעה הולכת ומתרחבת אל עבר "מצב תודעה השונה מהרגיל", כזה המאפשר לתכני התת מודע האישיים והקולקטיביים לעלות אל המודע, לזיכרונות ולרגשות מודחקים להפוך לנגישים, דפוסי התנהגות גופניים, משאבים רוחניים, כולם מתעוררים לחיים. התהליך יכול להיות שקט או סוער בהתאם למטופל, המודע למתרחש אך בה בעת מתמסר לתהליך המאפשר לו נתיב גישה "עוקף מיינד".  בסיומו של כל מפגש יתקיים עיבוד משותף של התכנים שעלו ואינטגרציה אל חיי ההווה.

במקרים בהם התודעה האוטוביוגרפית – פרסונלית תתרחב אל עבר רמת תודעה טרנספרסונלית יתכנו אף חוויות של שלווה עילאית, השתוות הנפש, bliss, ותובנות עמוקות לגבי טבע התודעה והיקום.  

במסורות רוחניות רבות נחשבה הנשימה ככלי לריפוי פיסי, רגשי ולהתפתחות רוחנית. קיימות דרכים מגוונות  לתרפיה בנשימה – התבוננות בנשימה ככלי מדיטטיבי, מניפולציות שונות על הנשימה כפי שניתן למצוא בתרגולי פראנה ביוגה, בשמאניזם מלווה הנשימה בתנועה ומוסיקה, ובקבלה היהודית ניתן למצוא מדיטציה המשלבת נשימה, תנועה והגיית שם ההוויה, אותה יצר רבי אברהם אבולעפיה.

במהלך ששים השנים שחלפו מאז אותו אמבט חם הפך ה rebirthing לחוליה נוספת בשרשרת דורות ארוכת שנים של תרפיה בנשימה, בדומה ל"נשימה ההולוטרופית" שפותחה ע"י אחד החלוצים בתחום הטרנספרסונלי, הפסיכיאטר סטניסלב גרוף. בכל רחבי העולם מתקיימים כיום מפגשים קבוצתיים, זוגיים ופרטניים של הרחבת התודעה, צמיחה אישית וריפוי בנשימה.  היטיב לתאר זאת טיך נהאת האן :

"שואף, אני יודע שאני שואף

נושף, אני יודע שאני נושף.

שואף , אני מבחין שהשאיפה עמוקה

נושף, אני מבחין שהנשיפה איטית.

שואף, אני מרגיע את עצמי

נושף, אני מרפה.

שואף, אני מחייך.

נושף, אני משחרר.

שואף, אני נוכח ברגע הזה.

נושף, אני חווה רגע נפלא."

לקריאה נוספת :

Birth and relationships, by Sondra Ray and Bob Mandel, 1987

Rebirthing made easy,Colin p. Ssison, 1985

The holotropic mind, StanislavGrof, M.D., 1993

https://www.rebirthingbreathwork.com – האתר של לאונרד אור

נטע שקד קוחלי, פסיכותרפיסטית, חברה בEUROTAS  (הארגון האירופאי לפסיכולוגיה טרנספרסונלית), מנחה קבוצות ומנהלת המגמה לפסיכותרפיה טרנספרסונלית במכללת רידמן.

Facebook
WhatsApp
Email
Twitter
LinkedIn
Print
Pinterest