קידום דיאלוג בעזרת המוזיקה בימי שיגרה ובתקופת התפרצות הקורונה

ד"ר אורי לשמן, מנהל "המיזם לקידום דיאלוג בעזרת המוזיקה" באוניברסיטת תל אביב

המוזיקה היא כלי רב עוצמה להביע רגשות, להשפיע על מצב רוחנו, לחבר ולשבור מחיצות. בשנים האחרונות אנחנו מגלים עוצמות ורבדים חדשים באיכויות שיש במוזיקה לקרב בין בני אדם ולעודד תמיכה הדדית ועשייה משותפת. תהליכים חדשים אלה פותחו במסגרת מיזם "המוזיקה ככלי לדיאלוג “(MFD) ו"המיזם לקידום דיאלוג בעזרת המוזיקה" שפועל בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף פעולה עם מוסדות אקדמיים וחוץ-אקדמיים רבים.

מודל MFD ותכניות רבות שפיתחנו על פיו – קורסים וסדנאות במוסדות אקדמיים, תכניות לתלמידי בתי ספר על-יסודיים, תכניות לבני נוער בסיכון, תכניות להכשרת מורים ועוד – מספקים תובנות וכלים חדשים לתקשורת בינאישית, לדיאלוג וליצירת פתיחות, הקשבה עמוקה ואמפתיה לזולת, ולעשייה חברתית משותפת, כולל בין אוכלוסיות מתרבויות וממגזרים שונים. התהליכים שאנחנו מפעילים במסגרת תכניות אלה משתמשים במוזיקה ליצירת היכרות בלתי אמצעית בין המשתתפים, לחיבור ולעשייה משותפת ביניהם. וכל זאת, חשוב מאוד להדגיש,ללא צורך בידע מוזיקלי. לשם כך גם פיתחנו תשתיות אינטרנטיות מיוחדות וכלים מתקדמים נוספים שתומכים בתכניות השונות.

התכניות שפיתחנו מאופיינות בשני תהליכים מרכזיים:

(1) היכרות בינאישית באמצעות שיתוף של המוזיקה המשמעותית לכל משתתף ושל סיפורים אישיים שנלווים אליהם – בדרך זו המשתתפים נפתחים זה לזה ומחיצות של זרות ושל חשדנות נשברות כמעט מיד. הם מתנסים בתהליכי חשיפה עצמית, הקשבה משמעותית לזולת, הכלה של שוני ואמפתיה כלפי הזולת.

(2) נתינה ועשייה חברתית וחינוכית משותפת – המשתתפים מפתחים ומיישמים ביחד יוזמות חברתיות של קידום וחיזוק דיאלוג בעזרת המוזיקה. כך הם מתנסים בעבודה מעשית ויצירתית ולומדים שאפשר לקדם ביחד מטרות משותפות גם כשמדובר במשתתפים מתרבויות וממגזרים שונים. יוזמות אלה לקידום דיאלוג משלבות אוכלוסיות נוספות של חברים, בני משפחה ושכנים ובדרך זו מתרחב עוד יותר מעגל הדיאלוג.

יסוד מרכזי שמאפיין את התהליך הזה הוא הערך של נתינה שמתבטאת בעשייה למען אחרים. וזהו אולי שיאו של דיאלוג משמעותי, בין אם בדיאלוג עם אדם אחד, ובין אם במסגרת קבוצתית ובמעגלים חברתיים רחבים יותר.

 פעילות מיוחדת בתקופת התפרצות נגיף הקורונה:

עם התחלת התפשטות נגיף הקורונה, הפעלנו, בשיתוף עם משרד החינוך, תכנית מיוחדת בשם "מדברים בשירים",שפיתחנו עבור ילדים ובני נוער בסיכון ברחבי הארץ. מדובר בצעירים שמתמודדים, ביתר שאת בתקופה זו עם קשיים ואתגרים מורכבים מאוד בסביבתם הביתית ומחוצה לה. התכנית הופעלה במתכונת מקוונת בעשרות ישובים ברחבי הארץ, כולל בחברה הערבית. לשם כך גם פיתחנו אתר אינטרנט מיוחד שבו משתמשים בני הנוער וצוותי המורים והמדריכים שלהם.

המטרה המיידית של התכנית הייתה להגיע אל בני הנוער ולספק להם מעין אזור בטוח ומוגן  שבו יוכלו, בעזרת מוזיקה שקרובה לליבם, להביע רגשות ולשתף במה שעובר עליהם. עם זאת, המטרה המרכזית הייתה לחזק את הקשר והחיבור בין בני הנוער לבין עצמם ובינם לבין המורים והמדריכים שלהם ולספק להם תובנות וכלים לתמיכה ולעידוד הדדי. מטרה חשובה נוספת הייתה להעצים בתוכם את המודעות ליכולתם לעודד ולתמוך באחרים – בהורים, בשכנים ובחברים– באמצעות תהליכי נתינה משמעותיים שנעזרים במוזיקההאהובהעליהם.

הכוונה היא להפעיל את התכנית בקנה מידה רחב בשנת הלימודים הקרובה וללוות אותה במחקר אקדמי.

*מיזם "מוזיקה ככלי לדיאלוג" הוקם על ידי ד"ר אורי לשמן, אביעד מיתר ואמנון הרציג

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Print