תרפיה המשלבת חוויות מגלגולי חיים קודמים | רותם מידן

הקדמה

בקרב אוכלוסיות רבות בעולם מתקיימת האמונה כי חוויות של גלגול נשמות הן בעלות משמעות טיפולית בחייו של האדם וכי יש לעבד ולהבין חוויות אלו (Haraldsson, 2006). סקרנות ורצון להבין האם קיימים רבדים נוספים לחוויות במימד הזמן העכשוי, הביאו אנשים לחפש מגוון של הקשרים טיפוליים העוסקים בחוויות מחיים קודמים. קיומה של תופעה זו בשדה הטיפולי, בה אנשים פונים לטיפולים קצרי או ארוכי טווח העוסקים בהעלאתן ועיבודן של חוויות מגלגולים קודמים, הביאה למיפויין של התרפיות השונות המשלבות חוויות אלו.  גלגול נשמות, המכונה גם 'גלגולים מחיים קודמים' מוגדר כ"תהליך בו היבט ליבה מסויים של אדם או חיה [ממשיך] לאחר מות הגוף להתקיים בגוף חדש, ללא חפיפה בזמן עם הגוף הקודם" (McClelland, 2010, p. 218). רעיונות גלגול הנשמות והקיום שאחרי החיים גלומים בשורשים הפילוסופיים של תפיסות דתיות רבות.

רקע היסטורי

עבודה טיפולית קלינית עם חוויות מחיים קודמים החלה לראשונה, בעולם המודרני, כאשר פסיכותרפיסטים התחילו ללמוד לעומק את הייחודיות ואת ההזדמנות הטיפולית בהקשבה ובעיבוד חוויות אלו במהלך הפגישות הטיפוליות שלהם. ד"ר בריאן וייס הוא פסיכיאטר אמריקני אשר חקר היפנוזה הכוללת חוויות מחיים קודמים, עשה שימוש נרחב בטכניקות היפנוזה עם מטופליו. בשנת 1980 בעת שעבד עם מטופלת, בשם "קתרין" במשך 18 חודשים ללא שיפור במצבה, הוא ניסה היפנוזה מסורתית. וייס היה "נדהם וספקני" (Wiess, 1988, p. 11) כאשר החלה קתרין להיזכר בטראומות מחיים קודמים שנראו כמקור לסיוטים החוזרים שלה ולהתקפי החרדה. "אולי, דרך היפנוזה, קתרין הצליחה להתמקד בחלק התודעה התת-מודע שלה שאגר זיכרונות של חיי עבר בפועל, או אולי היא טפלה במה שהפסיכואנליטיקאי קרל יונג כינה הלא-מודע הקולקטיבי, מקור האנרגיה המקיף אותנו ומכיל זיכרונות מכל המין האנושי (Wiess, 1988, p. 12). החוויות מטיפוליו עם קתרין ועם מטופלים אחרים הניעו את וויס לחקור צורת תרפיה זו ולפתחה. 

ד"ר מייקל ניוטון, מהפנט ודוקטור בפסיכולוגיה, הינו חוקר נוסף של חוויות מגלגולי חיים קודמים  בטיפול. בדומה לד"ר וייס, ניוטון נתקל באופן מפתיע בתופעה של חוויות גלגול נשמות תוך כדי תרגול היפנוזה. ניוטון, חבר באיגוד הפסיכולוגי האמריקני, פיתח טכניקה המאפשרת לו גישה לחיים שלאחר המוות של מטופליו לעבר זיכרונות של לידה מחדש. בספרו הראשון 'מסע הנשמות (Journey Of Souls )' מתאר ניוטון 29 מקרים מתוך מאות מקרים של רגרסיות קליניות במהלך עבודתו לאורך השנים. מקרים של אנשים שלחלקם אין נטייה רוחנית, חלקם דתיים וחלקם נמצאים בין שני קצוות אלה. כל המטופלים במקרים אלה עברו רגרסיה דרך היפנוזה. במסגרת המפגש הטיפולי ענו המטופלים על שאלות על עולמם הרוחני ועל חוויות החיים שלהם מתוך חוויותהם בגילגולים הקודמים ובמעבר בין הגילגולים. התשובות של כל המטופלים היו דומות באופן מפתיע. ד"ר ניוטון התוודע לכך כי תהליך הריפוי בו אנשים מצאו את מקומם בעולם הרוח היה משמעותי יותר עבור מטופליו מאשר התיאורים בלבד של חייהם בגלגולים קודמים (Newton, 1994). עיבוד ומציאת משמעות הם חלק משמעותי מאותם מפגשים טיפוליים. בספרו Life Between Lives: Hypnotherapy for Spiritual Regression, ניוטון יצר פרוטוקול היפנותרפיה טיפולית המביא למצבים עמוקים של היפנוזה הנדרשת לחיים קודמים ולרגרסיה בין הגילגולים (Newton, 2004). 

הסרטון הבא, מתוך האתר של האקדמיה לתרפיה לרגרסיה לחיים קודמים, מציג תרפיה של מעברים בין הגלגולים:

התרפיות המשלבות חוויות מגלגולי חיים קודמים המוכרות כיום

אנשי הטיפול החלוצים השתמשו בתחילה בטכניקות היפנוזה ככלי טיפולי קונבנציונאלי. עם זאת, עם תופעת עלייתן של חוויות מחיים קודמים אצל מטופלים, החלו להתפתח שיטות טיפול שונות, תחת השם 'תרפיה לחיים קודמים' או 'רגרסיה לחיים קודמים' שם המשמש כמטרייה לצורות טיפול מגוונות בשדה טיפולי זה. העלאת חוויות מחיים קודמים יכולה להתרחש במהלך שיטות טיפוליות שונות. להלן סקירה כללית של שיטות טיפוליות המשלבות טכניקות שונות העוסקות ברגרסיה לחוויות גלגול חיים קודמות.

  • היפנו-תרפיה, היפנוזה לרגרסיה לגלגולי חיים קודמים

היפנו-תרפיה היא טכניקה טיפולית בה המטופל עובר תהליך המאפשר לו לצעוד אחורה בזמן ולשחזר זיכרונות מודחקים מעברו. במהלך ההיפנוזה ניתן להגיע לזכרונות שאינם כלולים ברצף זמן החיים הנוכחי של האדם, על מנת להגיע לתקופות שלפני הלידה, מתוך כוונה להיזכר בגלגולי חיים קודמים ובחיים שבין הגלגולים. היפנו-תרפיה הינה היפנוזה קלאסית אשר עברה התאמות ומשלבת הנחייה ייעודית של המטפל אל עבר מעמקי התודעה של האדם. טכניקה זו אינה עושה שימוש בסוגסטיה ושוללת מעורבות טיפולית מסוג זה. 
היפנוזה זו נלמדת במסגרות שונות בעולם וביניהן באיגוד לתרפיה לחיים קודמים: https://www.regressionacademy.com/index.h . איגוד זה הוא בין המייסדים של האיגוד העולמי לטיפול ברגרסיה והאיגוד לטיפול ברגרסיה רוחנית (Earth Association of Regression Therapy and Spiritual Regression (Therapy Association: https://www.earth-association.org/
שראדה טריפתי, פסיכולוגית קלינית ומהפנטת הודית, החוקרת היפנוזה לגלגולי חיים קודמים, טוענת כי במקרים מסוימים כאשר אדם מכיר בסיבות לחרדה או לפחד שלו, ומבקש עזרה בוויסות תגובותיו, רגשות פוסט-היפנוטיים יכולים לסייע בשליטה שלו בדופק ליבו ובהשגת מצב נפשי רגוע יותר (Tripathi, 2016). במקרים מורכבים יותר, הקשורים לרוב לאירוע ילדות טראומטי, המהפנט יחל בתהליך רגרסיית גיל לאורך חייו הנוכחיים של האדם. תהליך רגרסיית-גיל הוא אחד הכלים החזקים ביותר שקיימים בהדרכת מטופלים לחזור אחורה בזמן, כמו גם לבחון מחדש את האירוע המעורר חרדה, מתוך הבנה שכאשר מתגלה מקור הפחד, החשש מפני אובדן השליטה פוחת. בשנת 2015 ערכה טריפתי מחקר מקדים בנושא רגרסיה לחיים קודמים בהיפנוזה שכלל 10 מטופלים שאובחנו עם חרדה. ממצאי מחקרה פורסמו ומהווים תשתית למחקרי המשך (Tripathi, 2015). על פי ממצאיה, אמונתו של האדם בחיים שלאחר המוות או בגלגול נשמות אינה משנה את אופי התהליך הטיפולי ולא את יכולתו של המטופל לעבור תהליך אפקטיבי של רגרסיה לחיים קודמים. זיכרון חיי העבר אינו מטרה בפני עצמו אלא משמש כאמצעי לקתרזיס רגשי, להבנה עצמית ולריפוי, שהם המטרות הטיפוליות המרכזיות של שיטה זו. טריפתי מדגישה כי מקור הבעיה יכול להדהד דרך חיי עבר ולהוסיף נדבך נוסף למורכבות הבעיה. היא טוענת כי סדרה של גלגולי עבר עלולה ליצור סבך של בעיות נפשיות ופיזיות בחיים הנוכחיים. טריפתי מציינת כי בפסיכותרפיה מבוססת רגרסיה לגלגול החיים הקודמים, מושרשת בדרך כלל בטראומה ספציפית בחיים מקבילים, לרוב כתוצאה ממוות. רגרסיה לגלגולי חיים קודמים יכולה לסייע במגוון קשיים אחרים, כמו חרדה, הפרעות אכילה, חוסר ביטחון חריף, דיכאון, דימוי עצמי נמוך, אובססיות לחומר ולחץ נפשי (Tripathi, 2016).

  • טכניקות רגרסיביות במדיטציה ודמיון מודרך

מדיטציה ודמיון מודרך הן שתי טכניקות טיפוליות לעבודה עם מצבי תודעה שונים. ד"ר בריאן וייס השתמש בטכניקות אלו במהלך מפגשיו הטיפוליים לצורך רגרסיה לגלגולי חיים קודמים. מטרת תהליך המדיטציה היא לאפשר לגוף, ובמיוחד למערכת העצבים המרכזית, להירגע, כך שהפעילות החשמלית של המוח מאטה, מה שמאפשר למוח להיכנס לתדרי אלפא או תטא, תדרים שבהם הגלים החשמליים של המוח יורדים לקצב איטי יותר מגלי מוח במצבי ערות (Weiss, 1992). וייס מסביר כי כאשר המטופל נמצא במצבים רגועים אלה, הוא יכול לחוות רגרסיה לגלגולי חיים קודמים. חלק מהמטופלים מעדיפים לעבור דמיון מודרך כטכניקה של מדיטציה. 
על פי וייס, דמיון מודרך דומה מאוד לחלום בהקיץ ובכדי לעבור תהליך של מדיטציה עמוקה ישנן פעולות הכנה שצריך לבצע. מדיטציה יכולה להיעשות על ידי התמקדות במילה, מספר או אובייקט. הטכניקה הספציפית אינה חשובה (Weiss, 1992). הוא מציין שיש לשים לב להאטת הנשימה עד הגעתה לקצב איטי קבוע. יש להפנות את המודעות למחשבות תוך עמדה של חוסר שיפוט עצמי, תסכול או חוסר סובלנות. לפי וייס, תרגול זה במשך מספר שבועות במסגרת טיפולית, יכול לאפשר גישה לזיכרונות מחיים קודמים. עם הזמן המדיטציה תשפר את היכולת לחוות שיטות רגרסיה נוספות. כאשר וייס מדד את הפעילות החשמלית במוחם של אנשים שעשו מדיטציה ואלה שעברו דמיון מודרך, הוא מצא אותם תדרים עם אורכי גל אלפא ותטא. דמיון מודרך ומדיטציה הם בעלי אותו ערך רגרסיבי רב (Weiss, 1992).

  • נשימה הולוטרופיות ושיטות המשלבות טכניקות סומטיות

שיטת "נשימה הולוטרופית" פותחה על ידי הפסיכיאטר סטניסלב גרוף וזוגתו כריסטינה גרוף. פירושו של המונח היווני Holotropic הוא "הליכה אל עבר השלם" (Grof, 2016). מצבי תודעה הולוטרופיים מוגדרים כמצבי תודעה שונים ממצבי התודעה יומיומיים המהווים מקטע חלקי מבין מצבי התודעה האפשריים. ניתן להגיע למצבים תודעתיים אלה על ידי טכניקות נשימה שפותחו על ידי הזוג גרוף במחקרים רבים שערכו בארבעים השנים האחרונות (Grof & Grof, 2010). עבודת נשימה הולוטרופית יכולה לגרום למצב תודעה הולוטרופי באמצעות טכניקת נשימה מודעת, מוזיקה, עבודת גוף ממוקדת ובעיקר הערכה מלאה לפוטנציאל הטיפולי של המימדים המיסטיים והדתיים בעיבוד חוויות המטופל. עבודת הנשימה ההולוטרופית היא שיטה טיפולית ייחודית שהופרדה מהמודל הפסיכואנליטי והיונגיאני המוקדם שלה. ישנם זרמים נוספים אשר התפתחו לאורך השנים מטכניקת האב-טיפוס. זרמים אלו נקראים גם טכניקות  re-birthing, העושים שימוש בשיטת נשימה הולוטרופית.

בנוסף לטכניקות נשימה אלו, ישנן שיטות המשלבות עבודת גוף כחלק מהעלאת זיכרונות רגרסיביים בשדה הטיפול של הפסיכולוגיה הסומטית והפסיכותרפיה  הגופנית הנגזרות מעבודתו של הפסיכיאטר וילהלם רייך (Reich, 1941). שיטות אלו מאפשרות כניסה למצבי תודעה אשר נחווים כזיכרונות רגרסיביים ויכולים לעורר חוויות מגלגולי חיים קודמים.  תחת שיטות אלו ניתן למצוא את שיטת הטיפול 'שטיפה אנרגטית' אותה פיתח הכרדיולוג נאדר בוטו (בוטו, 2002), וכן שימושים ממוקדים בתרפיית ההילינג (ברנן, 2000). בשונה משיטות היפנו-תרפיה, עבודה עם טכניקות רגרסיביות של מדיטציה וכן דימיון מודרך ומתרפיית הנשימה ההולוטרופית, נדרש מחקר ומיפוי נוסף של שיטות סומטיות אלו.

רותם מידן, פסיכותרפיסטית גופנית-הומניסטית וחברה בצוות הייעוץ הרגשי בדקנט הסטודנטים במרכז האקדמי רופין. לומדת במגמה לפסיכותרפיה אינטגרטיבית גוף-נפש-רוח, באוניברסיטת חיפה.

ביבליוגרפיה

Grof, S. (2016). Psychology of the Future: Lessons from Modern Consciousness Research. Spirituality Studies, 2(1), 3-36.

Grof, S., & Grof, C. (2010). Holotropic Breathwork: A New Approach to Self-Exploration and Therapy. Albany, NY: State University of New York Press.

Haraldsson, E. (2006). Popular psychology, belief in life after death and reincarnation in the Nordic countries, Western and Eastern Europe. Nordic Psychology, 58(2), 171-180.

McClelland, N. C. (2010). Encyclopedia of Reincarnation and Karma. North Carolina: McFarland & Company, Inc., Publishers.

Newton, M. (1994). Journey Of Souls. Minnesota: Llewellyn Publications.

Newton, M. (2004). Life Between Lives: Hypnotherapy for Spiritual Regression. Minnesota: Llewellyn Publications.

Reich, W. (1941). The Discovery of the Oragone: Experimental investigation of biological energy. The Orgone and Cancer Reserch Laboratory, 108-130.

Tripathi, S. (2015). Effect of hypnotic regression on anxiety patients: a preliminary research. Indian Journal of Health and Wellbeing, 1003-1006.

Tripathi, S. (2016). Law Of Karmas: Theory Behind. Pradesh, Gwalior, M.P. India.

Weiss, B. L. (1992). Through Time Into Healing: Discovering the Power of Regression Therapy to. New York: Fireside.

Wiess, B. I. (1988). Many Lives, Many Masters. New York: Simon & Schuster.

בוטו, נ'. (2002). רפואה והחוש השביעי: גישה מהפכנית לטיפול וריפוי. מודן.

ברנן, ב' א'. (2000). ידי אור: מדריך לריפוי באמצעות שדה האנרגיה האנושי. מרקם.