"שונאים: סיפור אהבה" – על הקשר שבין פסיכותרפיה ורוחניות

גיליון יולי 2019 של כתב העת "פסיכואקטואליה" – כתב העת של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, אשר מגיע לידיהם של אלפי פסיכולוגים בישראל – הוקדש לנושא של פסיכותרפיה ורוחניות. זהו רגע מכונן המבטא את רוחות השינוי בפתיחות לנושא של רוחניות בקרב הפסיכולוגים הקליניים. באופן היסטורי יחסם אל הנושא ראה עליות ומורדות, או אם תרצו "שונאים, סיפור אהבה" (ראו המאמר שכתבו עינת פלדחי ואיה רייס). באהבה המחודשת הזו בין השניים, גיליון זה מהווה את אחד הפירות המרגשים. 

בגיליון שמונה מאמרים שונים. שלושת המאמרים הראשונים הם מעין מבוא שמאפשר היכרות עם התחום. "רוחניות – תאוריה ומחקר בשדה האקדמי" שמחברותיו הן פנינית רוסו-נצר ועפרה מייזלס מציג הגדרות שונות של רוחניות וסקירה קצרה של המחקר בתחום. "שונאים: סיפור אהבה" – על הקשר ההיסטורי שבין פסיכותרפיה ורוחניות שכתבו עינת פלדחי ואיה רייס, והמאמר "מודל לשילוב בין רוחניות לפסיכותרפיה" שכתבה איה רייס שמציג מודל כללי לשילוב רוחניות בטיפול נפשי וכולל הצעות קונקרטיות. 

חמשת המאמרים הנוספים חושפים התבוננויות יישומיות שונות של רוחניות בפסיכותרפיה מנקודות מבט שונות. מאמרה של רות גולן עוסק בפסיכואנליזה וכולל הצצה לסיפורה האישי של המחברת. מאמרם של דוד מעוז וד"ר פנינית רוסו-נצר מציג את גישת הלוגותרפיה שפיתח ויקטור פראנקל וההיבט הטרנסנדנטי שבתוכה. ד"ר אלון רז מביא תיאור מקרה ואת דרכו המיוחדת בטיפול זה שנשענת בין היתר על פסיכולוגיה טרנספרסונלית. הגר דרור מליניאק כותבת על הגישה שפיתחה של פסיכותרפיה אנתרופוסופית. מתי ליבליך פותחת חלון לטיפול שמבוסס על הדרך הבודהיסטית ותפיסותיה לטיפול נפשי. מאמרים אלה אינם מייצגים את מלוא הגיוון שהולך ומתפתח בישראל בתחום של שיטות וגישות המשלבות תפיסה או פרקטיקה רוחניות ופסיכותרפיה, אלא הם רק טעימה מחלק מהעושר שכבר קיים בשטח ושהולך ומתעצם.

גיליון זה הוא המשך לפעילות ענפה בחיבור בין האקדמיה בישראל לנושא הרוחניות במהלך העשור האחרון, ולפי התגובות, נראה שהמאמרים הללו בעברית מהווים מענה התחלתי לצימאון עמוק בקרב קלינאים רבים להיכרות ממסדית המתקפת את העבודה בשטח. 

להלן קישור להרצאה של פרופ' קנת' פרגמנט, אחד החוקרים והקלינאים המובילים בעולם בתחום, שהרצה בכנס האקדמי הראשון בארץ שהתקיים באוניברסיט חיפה במרץ 2019 שעסק בנושא שילוב רוחניות בטיפול: "שערים לרוח בפסיכותרפיה ובייעוץ". 

https://drive.google.com/file/d/1F8Lk89A7qu4oKrl_LwXJLMjeroN2REf1/view

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print