רוחניות האני (Self Spirituality) בארגונים

מאמר חדש של פרופ' נורית זיידמן, המחלקה למנהל עסקים, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

Zaidman, N. 2019. “The Incorporation of Self-Spirituality into Western Organizations – A Gender-Based Critique” Organization

בישראל ובעולם אנחנו עדים להתעצמות של כניסה של פרקטיקות ושפה רוחנית המקושרת עם יוגה, מיינדפולנס ודמיון מודרך לארגונים. אחת השאלות המרכזיות היא מה המשמעות של פרקטיקות אלה מבחינת יצירת שינוי בארגונים: האם אכן קורה משהו שונה, חשוב ומשמעותי בארגונים אלה בעקבות החשיפה לרוחניות החדשה?

המחקר עוסק במהפכה התרבותית המוגדרת כ"רוחניות האני" והמתמקדת באתיקה של אותנטיות, בחוויות של הפרט, ובתפישות של אחדות והרמוניה. מהפכה זו, לדעת צרלס טיילור, סוחפת ומשפיעה על כל מוסדות החברה המערבית בעשורים האחרונים.  

בהתבסס על סקירה של 17 מחקרים איכותניים, המאמר מציע פרשנות וביקורת מבוססת על מגדר לגבי ההשתלבות של "רוחניות האני"  self-spirituality בארגוני הזרם המרכזי (ארגונים למטרות רווח, ארגוני בריאות, וארגוני חינוך). 

"רוחניות האני" מדגישה את המרכזיות של ה"אני הפנימי" והאותנטי של כל אדם וחשיבותו כאפשרות ל"ידיעה" שאינה מבוססת על רציונליות. היא גם מציעה אלטרנטיבה ליחסים במקום העבודה המערבי המבוססים בדרך כלל על היררכיה של כוח ושל ידע.

במחקר זוהו שני אופנים של השתלבות של "רוחניות האני" בארגונים. 
אופן ההשתלבות הגברי, המבוית. על פי גישה זו הרוחניות מוצגת  ככוח המשתלב עם הערכים הקיימים של הארגונים. ההשתלבות מדגישה רציונליות ופונקציונליות, למשל, מתן דגש על התועלת בתוכניות של מיינדפולנס לארגונים המתייחסות לתועלת של התרגול בהקשר של השורה התחתונה של הרווח.

אופן ההשתלבות הנשי: אופן השתלבות זה משאיר את הרוחניות בצורתה ה"לא מבויתת" ומציג אלטרנטיבה שיכולה להיתפס כמהפכנית לארגונים. למשל, על ידי שינוי מארג הכוח למבנה שוויוני יותר, ניהול משתף, וקבלה של "ידע" המבוסס על אינטואיציה וחוויה אישית וגופנית. בתוך אופן השתלבות זה זוהו שני סוגים: האחד, הכניסה של "רוחניות האני" המתרחשת בהקשר מקומי מוגבל, ורק בנסיבות והקשרים שמקבלים אותו (למשל, תרגול מדיטציה רק בקרב חברי צוות אוהד) והשני כאשר הרוחניות נשארת ברמת הפרט, ואז  האדם מונחה כאינדיבידואל על ידי הפרקטיקה, גם באופן שהוא או היא פועלים במסגרת העבודה.

 

המעוניינים מוזמנים לפנות ישירות לפרופ' זיידמן לקבלת עותק של המאמר

   zeidman@bgu.ac.il

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print