על פרופ' אורן אֶרגז - חבר יקר לדרך שעבר למרחבי הרוח

את אֶרגז ארגז הכרתי בשלהי לימודי הדוקטורט שלו. ישבנו בחדרי עם נוף הכרמל היפה היורד אל הים ולפני אדם צעיר, רזה, סקרן, מלא להט ותובנות, רובן מנוסחות בשפה פילוסופית וידעתי שיש בו משהו עמוק ונקי, של מחפש אמיתי וגם מין בוסריות של מי שמתלהב מהמרחב המחשבתי והאופציה של שילובו עם המרחב הגופני. וגם שיש בו עוד הרבה מימדים עמוקים שעליהם שוחחנו קצת פחות כמו המוזיקה והיותו נשוי ואב לשלושה ילדים.

כבר אז ידעתי שבעוד שאני משתמשת בתפיסותי ובחוויותי במונח רוחניות ומתייחסת למרחבים מיסטיים ומקבילים לעולם הנגלה, אורן מתרחק ממונחים אלו ומעדיף את המונח מודעות כמונח ליבה ולא עוסק בשאלה של מה שמעבר. וידענו שנינו שעוד נכונו לנו שיתופי פעולה ושיחות שמשלבים את האישי וההגותי גם יחד.

מאז היינו בקשר מתמשך עם מספר רב של צמתים של מפגשים וחיבורים מרגשים ומרתקים. אלו כללו שיחות משותפות על תפיסות עולם, קריאה של מאמריו וספריו ושיחות עליהם, התעדכנות על מהלך הקריירה המקצועית שלו וניסיון לסייע לו בכך, עבודה משותפת על כנסים – שבליבת עשייתנו המשותפת, שיתוף פעולה בבניית קורס מוק MOOC (קורס אינטרנטי, חינמי ופתוח לכל) שעוסק בפדגוגיה מתבוננת ופותח שערים שונים לקידום "נשמת החינוך" וטיפוח סביבה אכפתית ומיטיבה בחינוך ובכללם התבוננות פנימה. אורן התגייס כמעט לכל מה שביקשתי, בנדיבות, בחיוך ועם לב פתוח ואף הקליט חלק מהסרטונים כשכבר היה חולה. סרטון של אורן מקורס זה מצורף מתחת לתמונה

במהלך השנים אורן התפתח להיות הוגה וחוקר מרכזי, פורה בצורה בלתי רגילה, מן השורה הראשונה בעולם, ולו אלפי קוראים שהוא נגע בנפשם וברוחם. אורן עסק בעיקר בחשיבה ובפיתוח של פדגוגיה וחינוך חדשניים שעיקרם הפניית המבט פנימה למה שמתרחש בפנימיות האדם ולא רק החוצה לזולת, לגירויים חיצוניים ולעשייה. כתיבתו ההמשגתית על יישום מיינדפולנס בחינוך ועל פדגוגיה מתבוננת (Contemplative Education) בהקשר ההיסטורי של אידאות בחינוך, וגם בהקשר המשמעות וההשלכות של יישום גישות אלו בחינוך הפכו לחלק מאושיות התחום בעולם והוא הפך לדמות מפתח הגותית בנושאים אלו.

גם מחקריו לגבי האופן בו ממשיגים כיום את התמיכה בגישות אלה הפכו משמעותיים ביותר שכן הם פתחו פתח להבנה שישנן הנמקות שונות ליישום תחומים אלו בחינוך שנוגעות ומתבססות על ערכי יסוד מאוד שונים. למשל חלק מהמיישמים פדגוגיה מתבוננת או מיינדפולנס עוסקים בתועלת בכך לצורכי למידה, אחרים מדגישים את הרווחה הנפשית ואילו קבוצה אחרת שאורן היה מראשיה מתייחסת למשמעות קיומו וערכו של האדם. הוא קרא לגישה זו מיינדפולנס כחינוך.

כשאורן התקשר לספר לי על מחלתו לפני כשנתיים התכווץ ליבי בכאב גדול והקשבתי רוב קשב לתובנותיו למה זה קורה ולאן דרכו כעת. ובהמשך שוחחנו שיחות ארוכות על התהליך בו בחר, על תובנותיו ועל חוויותיו המאוד מיוחדות ומשמעותיות שסייעו לו לעשות שלום בנפשו וברוחו. ואני שיתפתי אותו גם את אשר על ליבי ואת התפעמותי מהדרך בה הוא הולך בחכמה, בענווה ומתוך יושר פנימי מדויק וחשוף.

בשיחתנו האחרונה בביתו כחודש לפני שעבר לעולם אחר, שאל אותי על מרחבי הרוח ועל מה שאני יודעת או חווה לגבי מה קורה שם ואני שיתפתי ובכיתי בליבי וחיבקתי בעדינות את גופו הדואב והרזה כל כך.

אורן היקר, שולחת אליך למרחבי הרוח את אהבתי והערכתי.

עפרה

אפילוג

אורן כתב שירים ואף חיבר להם מוזיקה ושר אותם תוך נגינה על הגיטרה שלו. אני מביאה כאן שיר שכתב "כל אחד".

כל אחד | אורן אֶרגז (מאי, 2021)

לכל אחד יש המסע שלו
כל אחד על פי דרכו
כ
ל אחד והגורל שלו
כל אחד ובחירתו
כל אחד והאתגר שלו
כל אחד ועזרו
כל אחד והשדים שלו
כל אחד וישועתו

כל אחד והאור שלו
כל אחד ואהבתו
כל אחד והחיים שלו
כל אחד וישועתו

 

 

כל אחד וגעגועו
כל אחד וצערו
כל אחד ומכאובי גופו
כל אחד ורפואתו
כל אחד והראיה שלו
כל אחד ועיוורונו
כל אחד והספק שבו
כל אחד ואמונתו

כל אחד והאור שלו

 

 

כל אחד וחוכמתו שלו
כל אחד ובורותו
כל אחד ורגישותו
כל אחד וכהותו
כל אחד והגאווה שלו
כל אחד ובושתו
כל אחד והמקום שלו
כל אחד וזרותו

כל אחד והאור שלו

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print