מולטיטופיה: חיפוש משמעות במאהל רוטשילד בזמן מחאת האוהלים של 2011 | ד"ר הגר חג'ג' ברגר

  • מאמר זה נשען על מחקר שנערך בחודשי המחאה החברתית של קיץ 2011 בישראל. ומתמקד בתובנות מתוך אתנוגרפיה שנערכה במאהל רוטשילד בחודשי המחאה.
  • המאמר מתמקד בסוגיה של חיפוש משמעות אישית באירוע חברתי, האנשים שהגיעו למאהל העלו שאלות וחיפשו משמעות במרחב זמני המאפשר להם לתהות מחוץ לחיים הרגילים שלהם, מרחב שאני מכנה- "מרחב השתהות". מרחב השתהות היינו מרחב שבו מצד אחד מתקיימת עצירה, וביחד עם העצירה מתקיימים תהליכי מחשבה, חיפוש משמעות, עבודת נפש ובחינת ההתאמה האישית לקטגוריות חברתיות. מאפיינים אלו יכולים להתקיים במרחב ייחודי, בעל תכונות ספציפיות, ששונות בחלקן ממרחבים מעבריים אחרים, ניתן להשתמש בדימוי מדידטיבי בו הגוף דומם אך התודעה לא מפסיקה לעבוד.
  • החיפוש אחר משמעות אישית באירוע חברתי יכול לספק תובנות לגבי הסדקים באוטופיה הציונית, המשקפים את הצורך למצוא אוטופיות קבוצתיות ואישיות. מצב זה מתואר כ"מולטיטופיה".
  • מולטיטופיה הינו מרחב מרובה אוטופיות שיכולות להיות מנוגדות, סותרות אך יחד יוצרות שלם אחד, העולה על סכום חלקיו. כוחה של המולטיטופיה הוא בהיותה מרחב שפועלים בו אוסף מרובה של כוחות תפיסות ואינטרסים לגבי מה הטוב האולטימטיבי בחברה הישראלית. באופן פרדוקסלי ככל שמספר האוטופיות עולה כך עולה כוחה של המולטיטופיה כמרחב גמיש ומכיל המאפשר שיח וריבוי קולות בתוך השלם הגדול. כלומר ריבוי האוטופיות בכוחו לחבר ולא להחריף את השסעים והקונפליקטים.
  • למרחב ההשתהות שנוצר ברוטשילד וניתן לשחזרו למרחבים נוספים, יש פוטנציאל טיפולי, והאפשרות שמעניקה מרכזיותה של השדרה לנוע פנימה ולצאת ממנה בצורה חלקה לפי רצונו – ולהסתכל החוצה לשני הכיוונים – מעצימה את ייחודו כפלטפורמה לשיקוף המציאות החברתית מנקודת מבט פרסונלית.
  • משתתפי המחאה השתמשו במרחב ההשתהות שנוצר ברוטשילד לבחון סוגיות רוחניות, לשחק עם קטגוריות חברתיות תוך הבנייה של קטגוריות חדשות וליצור איים אוטופיים בין אם קבוצתיים ובין אם אישיים, "אידנטיטופיה" שבהן כל אחד מהמשתתפים במרחב ההשתהות מעבדים ועובדים למצוא את המשמעות שלו/ה.
  • מחקר זה מצביע על כך שהחברה הישראלית עוברת שינויים ברמת המקרו והמיקרו מחברה שמושתתת על אידיאולוגיה אוטופית משותפת לכזו שחבריה מנסים להסיר את הדבק המלאכותי ולבחון חיים כקבוצה מולטיטופית על כל גווניה.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print