התרחבות הלב | פרופ' עפרה מייזלס

דברי הקדמה ירחון יוני 2021

ברוכים הקרואים,

ניוזלטר זה יוצא לאחר תקופה ארוכה יחסית – תקופה שבה המרחב סביבנו ובתוכנו בישראל היה סוער ומלא תסכול, כעס, אלימות  ופיצול,
וגם טילים, הפגזות  וחרדה.  

בימים אלו אנו חווים רוחות של שינוי, מעין יציאה מחוויה של חושך, שנאה, כיווץ ופחד לחוויה של תיקווה ואמון והתרחבות הלב. זהו סוג של סגירת מעגל של תהליך חברתי שהחל אולי במחאה בשדרות רוטשילד שהלך והתעצם עם ההפגנות נגד השחיתות והאיומים כאשר הרוב הדומם יחסית החל לקרוא לשינוי מיטיב.
זו אינה סגירת מעגל וזהו שכן התהליך הוא ככל הנראה ספירלי אבל נראה שעברנו איזה סוג של מדרגה למרחב עם איכויות אחרות – של כבוד לאדם באשר הוא אדם, ושל שיתוף פעולה, אמון ופיוס. במהלך השנתיים האחרונות היה מרגש לראות במקביל לטוקבקים הפוגעניים, לאיומים ולגידופים, מעגלים הולכים וגדלים של בודדים וקבוצות שמחפשים לקיים מרחב אחר, מרחב של הקשבה פנימה עם עשייה יחד למען חיבור ופיוס. עבור אנשים רבים הכניסה פנימה להקשבה לעצמם, הביאה אותם לזהות את הרצון שלהם בשינוי לעיתים טרנספורמטיבי בחייהם, ופעמים רבות שינוי זה היה כרוך באיזושהי שליחות, משהו למען הכלל.

בתוך כל אלו –  אני מנסה להבין לאן אנו הולכים? ולמה אנו נקראים כעת? 

  • בתחילת הקורונה, הצעתי לאנשים לעצור ולהקשיב לעצמם ולהבין שהם, הם בעצמם קובעים את עוצמת ה"רעש" בחייהם ולהם היכולת לעצור, לנשום ולהחליט על חייהם. 
  • אחר כך עלתה הזמנה חזקה ליצירת קבוצות של אנשים, לחבירה לאחרים, לעבודה ביחד, בשיתוף פעולה לקידום מרחבים של אמון ועשייה משותפת. 
  • בחודשים האחרונים קראתי להרחבת התודעה ולהיפתחות למרחבי ידיעה ואינטואיציה בדרכים שונות כי כולנו יכולים. 

עתה הקריאה שאני שומעת והיא עדיין עדינה וראשונית הינה הזמנה לקדם את האיכות של הרחבת הלב.  לא רק הקשבה נינוחה למי שאנחנו בגוף, בנפש וברוח, אלא בעיקר התרחבות של תודעת הלב שקשורה ברוך ובחום אך גם בפתיחת הלבבות והתרחבות החזה ועומק הנשימה, והזדקפות הגוף וגם (וזה אולי די מפתיע) בחדווה ושמחה (Joy & Elation).  

אני רוצה לסיים בקטע משיר (מילים ולחן) של אברהם טל – מחוזקים לעולם
מוזמנים להיכנס להופעה מדהימה של קולולם עם שיר זה.
https://www.youtube.com/watch?v=te7mXWqqjPI&ab_channel=Koolulam

המילים מרגיעות
והרגש עוד סתום
כל מילה במקום
והלב נשאר אטום

והימים כל כך יפים
הלילות של החורף הזה
מזכירים לי ימים קסומים

שתי דקות מספיקות
תני לי יד ונצעד מפה
גם בגוף, גם בלב
עוד תתני לגעת בכאב

והימים כל כך יפים
הלילות של החורף הזה
מזכירים לי ימים קסומים
אל תדאגי אני כאן…

אני רואה שבחיים
הגלגלים מסובבים את כולם
המלחמות, ההיפוכים
בסוף יוצאים מחוזקים לעולם

באהבה עפרה