משמעות מחפשת אדם | ד"ר פנינית רוסו-נצר ודוד מעוז ישראל הוצאת "שתיים"

"המסתורין של הקיום האנושי שוכן לא רק בלהישאר בחיים, אלא במציאת משהו לחיות למענו" (פיודור דוסטויבסקי)

בעולם השפע חסר המנוחה שבו אנחנו חיים היום אין רגע דל, כמעט ואין זמן. אין זמן לעצור את המירוץ כי יש כל כך הרבה להספיק, אך גם אין זמן לעשות הכל. כולם רוצים לחיות יותר… יותר ממי? יותר.
ויקטור פרנקל, הנוירולוג, הפסיכיאטר וניצול השואה, שכתב את הספר "האדם מחפש משמעות", הציע שמה שמטריד יותר מכל את מנוחתו של האדם היא השאלה – האם חייו הם בעלי משמעות. כשאדם מרגיש שחייו בעלי משמעות, הוא נינוח ויכול אף לעצור – הוא יודע שהוא חי.

מהו הסוד לחיים בעלי משמעות? אל מול אין סוף גירויים שמציעה התרבות המערבית בעידן הדיגיטלי, האדם טובע בתוך שפע הבטחות לתחושת משמעות. בעידן שלנו רבים הדברים שמתחפשים ל"נותני משמעות" ואשר מתגלים כמותירים אותנו רעבים לה.כאשר אנו מתבדים, לעיתים ניתן לחוש את תחושת הריקנות כמו חור בבטן. רובנו לא מתייאשים – "אולי זה משהו אחר". אנו יוצאים למסע חיפוש נוסף… מחפשים את הרגע הזה שימלא אותנו באמת, שייתן לנו את היכולת לקחת הפסקה ולא להרגיש שהחיים נעצרו – אלא לחיות את ההפסקה הזאת. לחגוג אותה. אך כשמשיגים את הדבר האחר הזה, מגלים שיש עוד…ועוד.
אנחנו כבר לא מתפלאים שכלום לא מספיק, אבל חייבים להאמין שיגיע רגע שכן.

תחושת משמעות היא רגע כזה – הכל מתחבר, יושב במקום. "זה בדיוק זה". יש מקום בעולם, אפשר לחוש בטעם החיים, ולרגעים… אפילו בהבזקים של אושר. גישתו של ויקטור פרנקל מכוונת את האדם בדיוק לשם. לרגע הזה, לרגעים כאלה, שיזינו אותו באמת.
משמעות אומרת שאין צורך לחיות ה-כ-ל אלא רק את הגרעין העמוק שלי. הדבר שהוא הכי אני. זה תמיד חלקי, אבל מרגיש כמו הכל.

הספר "משמעות מחפשת אדם" נכתב לכל אלה המחפשים את דרכם, תחת המרדף הקדחתני של החיים.

החיפוש אחר משמעות הסעיר את המין האנושי מראשיתו לא כשאלה מטפיזית או תיאולוגית, אלא כשאלה קיומית — שאלת ה״לשם מה״. למעשה, כפי שמרמזת כותרת הספר, משמעות אינה מהות סטטית הממתינה להימצא אי־שם במרחב האידיאות, אלא מהות חיה, מורכבת ומשתנה. במובן מסוים היא מחפשת את האדם לא פחות משהוא מחפש אותה, ומתגלה בדיאלוג דינמי בינו לבין החיים עצמם. היכולת להגיב לקריאת המשמעות כרוכה במודעות שלנו לזהות בתוכנו מה אנחנו נקראים להיות או לעשות בכל רגע נתון.שאלת המשמעות רלוונטית כיום במיוחד: התפתחויות טכנולוגיות שהותירו את האדם לבדו אל מול המסך, חוסר יציבות חברתית ומגפת הקורונה העצימו מצוקות נפשיות כגון מתח, חרדה ודיכאון . בתוך כך הן הציבו בפני האנושות שאלות מהותיות: מה זה אומר לחיות? כיצד אנחנו רוצים לחיות?

הספר עוסק בחיפושו של האדם אחר משמעות וכולל תיאוריה, מחקר ותיאורי מקרה קליניים. הספר מתבסס על גישת הלוגותרפיה של ויקטור פרנקל ושם במרכז את העבודה עם הממד הרוחני של האדם.

ד״ר פנינית רוסו־נצר היא מרצה בכירה באקדמיה, קלינאית מוסמכת בלוגותרפיה, מייסדת וראש התוכנית ללוגותרפיה באוניברסיטת תל־אביב, ראש מכון מצפן לחקר ויישום משמעות בחיים, וראש החוג לחינוך במכללה האקדמית אחוה. ד״ר רוסו־נצר פרסמה ספרים ומאמרים מדעיים בהוצאות ובכתבי עת בין־לאומיים. דוד מעוז ישראל הוא פסיכולוג רפואי וקלינאי מוסמך בלוגותרפיה. הוא כותב ומרצה בתחום הפסיכותרפיה, רוח האדם ומשמעות החיים.

לרכישה ישירה של הספר: https://pb-idb-prod-web.payboxapp.com/?v=j&g=61988894ebc381000710eb46&fbclid=IwAR1hG8ch_OXd4QVKtMyq5kUQT2Dy2d2F7NZdjnc1x04TveDzwRDDdn9eJfo#/

להצטרפות לקבוצת עמוד הספר: "למצוא משמעות בעולם משתנה":https://www.facebook.com/groups/435820601400820

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print