עמית קדם | דמיון נובע

עמית קדם, מקים "המכון ללימודי דמיון נובע" גדל כחילוני, נסע לטיול ארוך אחרי הצבא, חזר בתשובה ופיתח את שיטת "דמיון נובע".
את העולם בו גדל, עמית מתאר כמנותק לחלוטין מיהדות ומעולם התורה, היהדות נתפסה כחשוכה ופרימיטיבית. המסע האישי שלו בחזרה למקורות עבר דרך של כמעט שנתיים במחוזות רחוקים בהודו, בה נחשף ונפתח לעולם הגוף – נפש – רוח. עמית מספר שהכלים והמתנות שקיבל מהתקופה בהודו בה תרגל יוגה ומדיטציה, יצא למספר קורסי ויפאסאנה (שיטת מדיטציה שמקורה מהבּוּדְּהַה), משמשים אותו גם היום בדרכו. עם זאת, תמיד הרגיש תחושת זרות, שזו לא השפה שלו. כשחזר לארץ והחיפוש הרוחני שלו הביא אותו למפגש עם היהדות פתאום הרגיש שמצא את שפת האם שלו, הרגיש בבית.
כשחזר לארץ עמית הבין שהוא לא ממשיך במסלול הידוע מראש שתתוכנן עבורו (לימודי פסיכולוגיה באוניברסיטה העברית) ובמקום פנה ללימודי רפואה טבעית. בהמשך למד הילניג ופרחי באך טיפל בקליניקה פרטית ולימד במכללת רידמן.
כחלק מההתפתחות האישית וחיפוש הדרך הגיע לסדנה של "מוח אחד". במהלך תרגול דמיון מודרך בזוגות בסדנה, המשתתפים התבקשו לתרגל חזרה לטראומה מהעבר ועמית מצא את עצמו יושב מול אישה מבוגרת, שחזרה לרגע הפטירה של אביה בגיל 9 ובכתה כמו ילדה קטנה. התגובה שלו היתה אינטואיטיבית ושונה.

בסיטואציה זו, עמית מספר שעבר 2 חוויות משמעותיות וחזקות:
1. הוא ידע מה לשאול -החוויה היתה של היזכרות של שפה שמאוד מוכרת לו.
2. התובנה שהידיעה מה נכון נמצאת אצל כל אחד מאיתנו והמטפל תפקידו לשאול שאלות ולאפשר לאדם להתחבר לידיעה הפנימית שבו, ומשם הוא ידע להוביל את התהליך בעצמו.

החוויה שחווה היתה שונה מאוד מדמיון מודרך ועמית שטיפל בקליניקה בתקופה זו הציע למטופלים שלו לצאת איתו למסע ולהתנסות בתהליך. הדרך היתה פשוטה והתוצאות היו משמעותיות ועמוקות. זה הפך ל'שיטה' רק כשפנו אליו ממכללת רידמן וביקשו ממנו ללמד. פתאום הוא היה צריך להכין שיעורים ולבנות סילבוס, וזה הכריח אותו לעשות רפלקציה ולהבין מה הוא עשה בקליניקה ומה החוקיות.

למרות שפיתוח השיטה היה במקביל לתהליך החזרה בתשובה, לדברי עמית ”דמיון נובע” אינו שיטה דתית, זו שיטה המאפשרת לאדם מפגש עם נפשו. בכניסה לשורשי הנפש לעיתים קרובות מתגלים מקורות אמונה ותחושות נוכחות של הויה אינסופית. ”דמיון נובע” נאמן לחוסר ההכוונה של המטופל ולמתן מרחב מלא לתהליכי הנפש שלו. בכך מותאמת השיטה לאנשים מכל הסוגים.

בין דמיון מודרך לדמיון נובע
בדמיון מודרך לדברי עמית, המנחה מחזיק בהנחות יסוד ראשוניות שאליהן הוא מכוון, ואילו בדמיון נובע יוצאים מנקודת הנחה שיש ידיעה וחוכמה עמוקה בנפש עצמה. המנחה תפקידו לתת מפתחות וכלים איך לעבור חסימות המסתירות את אותה החוכמה ולאפשר לאדם להתחבר לחוכמה שנמצאת בתוכו. הפתרון נמצא אצל האדם.
לדברי עמית, שיטת דמיון נובע היא פשוטה אבל דורשת הרבה סבלנות ואמון בכדי לאפשר למונחה את גילוי הידיעה הפנימית.
הדמיון עוזר לאדם לגלות ולהכיר את נפשו פנימה, לעקוף את השכל, להגיע לעומקי הנפש ולקבל מתוכה תובנות ופתרונות. בשיטת "דמיון נובע" מדברים בשפת הנפש, שפת הדימויים. ישנה עבודה לשחרור דימויים מטעים וחוסמים, וגילוי עולם דימויים פנימי עמוק, צבעוני ומגוון, כל דימוי הוא בעצם חלק בנפש וכשכל החלקים מקבלים מקום, מתגלה אחדות פנימית שמאפשרת לאדם להיות בוחר וחופשי יותר בחייו, לפעול מתוך מי שהוא באמת.

התהליך מתחיל בהתמקדות, חידוד ומיקוד המבט פנימה. לאחר מכן מבקשים מהמונחה להעלות דימוי – בד"כ את המקום הראשון שהוא חושב עליו (להבדיל מדמיון מודרך שבו המנחה מוביל אותך להגיע למקום ספציפי – שקט/מוגן/בטוח).

 "המקום הראשון שעולה בדמיון, הוא בבואה של הנפש, כדברי הבעש"ט "מקום שהמחשבה של אדם מגעת - שם הוא כולו."

התהליך ממשיך בבירור והסתכלות היכן האדם נמצא, והולך ומעמיק עם כניסה  לרבדים שונים דרך עבודה עם תחושה פיזית – נותנים לגוף לדבר.
ברובד הרגשי –
מה התחושה במקום? איזה רגש עולה? (פחד, שמחה, געגוע, בטחון וכו'), המונחה מעלה דימוי מדוייק לרגש על ידי התחברות לתחושות גופניות – היכן בגוף, ומהי התחושה. לדברי עמית, ברגע שהופכים את הרגשות והתחושות לדימויים, מתחילה הפעולה הכי משמעותית בעבודה עם הדמיון, האדם מתחיל להשתחרר מהתניות שכליות ומתאפשר מפגש וגילוי מחודש עם הרגש שעולה. הגעה למבוי סתום תצביע על קונפליקט שהאדם נמצא בו. בעזרת הדמיון ניתן להשתמש במבואות סתומים אלו להגיע לרבדים עמוקים יותר בנפש.
ברובד התודעתי – לדברי עמית, כל אחד מהחלקים שעולים בדמיון הנובע הם חלקים בנפש וניתן לשוחח איתם, הם מציעים מבט על המציאות והמרחב שאדם נמצא בו. ולכן, כשמופיעות מחשבות מבקשים מהמונחה להעלות דימוי לקול שעלה ובודקים מי זה שמדבר איתו דרך התודעה.

"בתוך המרחב, באיזה שהוא שלב, ולפעמים נדרשת סבלנות רבה, נפתח הפתרון הנובע - הרגע של ההזכרות באותה חוכמה שיודעת בדיוק מה צריך לעשות, מה השיעור ואיך ניתן להתפתח דרכו ומתאפשר מפגש אחר עם המציאות."

בהמשך התהליך מתבצע עיבוד החוויה. לדברי עמית, כל דימוי שהופיע בתהליך הוא מאוד מדוייק, זו שפה מאוד מדוייקת של נפש האדם ורק האדם עצמו יכול לפענח אותה. בתהליך מבררים איזה מנגנון התגלה בתוך הנפש, איפה ישנם כשלים במנגנון והיכן התחדשה הבחירה. בסוף התהליך, האדם מקבל כלים מעשיים ולומד איך ליישם את התובנות בחייו האישיים.

חלק מהתהליך עוסק ב"בירור המדמה", זהו מונח הלקוח מעולם החסידות ומשמעותו בירור הדימוי שהאדם מעלה. בטכניקת "דימיון נובע" בודקים את הדימויים שמפעילים את האדם לנהוג בדרכים ובתבניות שאינן מיטיבות איתו בחייו, ברגע שאדם לומד לזהות את המקומות שמכשילים אותו, נפתחת האפשרות לבחור בדימוי אחר שיביא איתו אור ושינוי לתוך המציאות.

במהלך השיחה עם עמית, חוזר השימוש במונח ההיזכרות. עמית מתאר את החוויה הראשונית שלו ובהמשך את התחושה המדוייקת שהמונחים חווים בתהליך כהיזכרות בשפה מוכרת. מאחר ופיתוח שיטת "דמיון נובע" קרה במקביל לתהליך החזרה בתשובה האישי שלו, פנה עמית למקורות ביהדות בשביל להבין את החוויה יותר לעומק.
אחד המקורות היהודיים שמגדיר בצורה מדוייקת את חווית ההיזכרות עבורו נמצא בגמרא, בו מדובר על התהליך הרוחני שעובר העובר בבטן אימו.
"ונר דלוק לו על ראשו וצופה ומביט מסוף העולם ועד סופו ומלמדין אותו כל התורה כולה, כיון שבא לאויר העולם – בא מלאך וסטרו על פיו , ומשכחו כל התורה כולה" – רבי נחמן מפרש – לתינוק בבטן אימו יש ראיה רוחנית ללא גבול, הוא יודע את כל התורה כולה, את כל מה שעליו לעשות, לעבוד ולהשיג בעולם הזה, לא רק את התורה עצמה אלא גם את תורת החיים האישית. מה השליחות, מה ההתמודדויות שהאדם יעבור בחייו, כל הנסיונות, כל הצמתים שאדם יעבור וידרש לבחור ומה התיקון. מהות העולם על פי היהדות זו הבחירה, ולכן אם התינוק נולד וזוכר הכל אין לו אפשרות בחירה. השיכחה – הסטירה שמשכיחה מהילוד את כל הידיעה הזו, את כל התורה, היא המפתח של הבחירה.
עמית מסביר, שההזכרות היא ידיעה פנימית, זכרון מטושטש וחמקמק שעולה בנקודות משמעותיות במהלך החיים, בצמתים בהם אדם צריך לעשות בחירה.
מבחוץ, יהיה העולם בו האדם נמצא, שיכתיב מה נחשב, מה כדאי ומה יחשבו ויגידו עליו, וכל עוצמת הבחירה תתמקד בכמה האדם מסוגל להפנות את המבט פנימה להקשיב לזיכרון העמום הזה, לחדד, להרחיב ולהעמיק אותו עד שהוא יהיה מספיק חזק כדי ללכת בעקבותיו ולתת לו להאיר את הדרך.
ב"דמיון נובע" לומדים להקשיב פנימה מתוך הבנה שאדם הלומד להקשיב לידיעה הפנימית, לתורה האבודה הנשכחת שלו ולחיות אותה, חי את הייעוד שלו.

"אדם מחפש אחר האבדה שלו, את התורה שאיבד בלידתו, רגע ההיזכרות, המציאה מחדש הוא אחד הרגעים המשמחים ביותר שאדם יכול לחוות."

עמית נפגש כיום בעבודתו עם קהל מאוד מגוון, הוא מנהל תלמוד תורה שהיא מקבילה של בית ספר יסודי, מכשיר מורים ומאמנים בשיטת "דמיון נובע", נפגש עם נוער וצעירים במכינות קדם צבאיות ומטיילים שמגיעים לקורסים של "דמיון נובע" בארץ ובעולם. לדבריו, היכולת ליצור את המפגשים השונים מרתקת אותו. להבנתו קורה היום תהליך מעניין שלא היה קיים בתקופה שהוא התחיל את החיפוש הרוחני האישי שלו, והוא האפשרות והפתיחות לדיאלוג בין המקומות הרוחניים ביהדות עם תפיסות רוחניות שונות. הרבה מהגבולות היטשטשו והמפגש עם המקורות היהודים הרבה יותר פתוח ונגיש לדעתו.

לדברי עמית, המפגש עם העולם כיום מזמן לאדם הצפה של דמיון חיצוני משובש. בעקבות התפתחות המדיה, אנשים חשופים ומוצפים במסרים שיוצרים
"דמיון פאסיבי". מסרים אלו שותלים באנשים דימויים שמסתירים מי הם באמת. אחד האתגרים שאדם המתרגל "דמיון נובע" נתקל בדרכו, הוא לחזור לדמיון הטבעי, להבנה שכל העולם העשיר והמגוון נמצא בפנים. ניתן לראות את זה בעיקר בעבודה עם נוער וצעירים שמושפעים ומופעלים על ידי מדיה, פרסומות ושיווק.

קורסים ולימודים
קורס בסיס
המלמד את יסודות השיטה מיועד לכלל האוכלוסיה. הקורס מקנה את הכלים היסודיים ביותר איך לגלות את הרצון העמוק והאמיתי, כיצד לחשוף כוחות חיים חדשים, איך לעבור מתקיעות ומבוי סתום לשינוי עמוק ומבורך בחיים תוך קבלת החלטות המדויקות והנכונות ביותר עבור כל אחד מתוך הנפש פנימה. הקורס כולו בנוי על תרגילים בכתיבה ובדמיון.
קורס עומק שנתי מלמד את שפת הדימויים, הקשבה לקול ולחוכמה הפנימית, מפגש עם הילד הפנימי ועוד.

קורס להכשרת מנחים לבוגרי המכון בשיטה מיועד למי שעבר בהצלחה את הקורס המקיף הפרונטלי של המכון ומעוניין לשלב את השיטה בעבודתו המקצועית.

מכון "דמיון נובע" נותן 3 מתנות ייחודיות  לקוראי ירחון המרכז לחקר וטיפוח רוח האדם

1. קורס "ילד פנימי" – מפגש הקשבה וריפוי לילד שבתוכי כהכנה להורות.
2. קורס "ימין ושמאל בנפש האדם" – מפגש עם היסודות הנפשיים למערכות יחסים וזוגיות.
3. קורס "לחשוב אין סוף" – לפיתוח כוח הדמיון ושליטה במחשבה וברגש.

 

איך מקבלים את המתנה:

  • נכנסים לחנות הדיגיטלית של מכון דמיון נובע באמצעות כאן בקישור 
  • מוסיפים לעגלת הקניות את כל הקורסים שפתוחים לך בחינם (ילד פנימי, ימין ושמאל, לחשוב אין סוף)
  • מזינים את הקוד קופון  2626#  ולוחצים על "החלת קופון" לאיפוס המחיר, מתקדמים ברישום עד לסיום ושליחת ההזמנה
  • הקורסים שלך! ניתן כבר להתחיל ליהנות מהם דרך ה"קורסים שלי" בסרגל דף הבית  
  • לכניסה חוזרת לקורסים שלך – הודעה עם שם משתמש וסיסמא תשלח אליך למייל

לקבלת המתנה לחצו כאן לכניסה ישירה

עמית קדם | דמיון נובע | כתבה יעל עתיר

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print