כנס מייינדפולנס וסיפור אישי על הקמת מרכז לפדגוגיה מתבוננת | ד"ר מוטולה מיכאל

המרכז לפדגוגיה מתבוננת – סיפור אישי | ד"ר מוטולה מיכאל

התחלתי את דרכי בקבוצות גורדייף בפאריז בשנות ה70 של המאה הקודמת. בקבוצות עסקנו בשאלות הבסיסיות שהטרידו את מנוחתי, טבע האדם (לכן גם התחלתי ללמוד פסיכולוגיה) והשאלה מדוע אנחנו  כחברה נראים כול כך רע. למדנו מדיטציה, שיתפנו בחוויות , היה מקום רב להתנסות פרקטית, מעט תיאוריה והרבה השראה ממסורות עתיקות, בודהיזם, סופיות וגם יהדות, לימוד פרקטי של השאלות הגדולות של הקיום.
למדנו, שוב בעיקר באופן מעשי, את סוגית הנוכחות ובעיקר התעמקנו בשאלת האי-נוכחות, השכחה, השינה,  והאוטומטיות , מצבי תודעה בהם אנחנו מעבירים את רוב חיינו.
הכלי המרכזי לחקר התודעה היה הקשב. בשנות השבעים, זה היה מפתיע, הפרעות הקשב עדיין לא היו פופולריות. לא הבנתי מדוע מכול הפונקציות האנושיות דווקא התעקשו אתנו על הקשב. היום כשהמילה 'קשיבות' (מיינדפולנס) נישאת על כל לשון, עדיין השאלה במקומה. מה מיוחד בקשב?
למדתי פסיכולוגיה קלינית, עבדתי שנים רבות כמטפל, בהמשך עשיתי, במסגרת בית הספר למנהיגות חינוכית בירושלים, הסבה לחינוך, ולבסוף הגעתי למכללת אורנים לעסוק בהכשרת מורים. כל השנים דאגתי לקיים הפרדה מלאה בין החיפוש הרוחני, הפנימי, האינטימי לבין העבודה המקצועית כמטפל וכמחנך.
הדברים השתנו כשפגשתי את פרופ' עפרה מייזלס בסדנה שהיא ארגנה בנושא "שילוב של תודעה מתבוננת בחינוך ובהכשרת מורים". הסדנה התקיימה ב 2012 בנווה שלום עם מנחים שעסקו בשילוב פדגוגיה מתבוננת במוסדות להשכלה גבוהה ארה"ב.
במפגש הבנתי שני דברים, הראשון, שהגיע הזמן להסיר את המחיצה בין העיסוק המקצועי לבין החיפוש הרוחני, השני שאני מקים מרכז לפדגוגיה מתבוננת באורנים בדומה לחברים אחרים שהקימו מרכזים באוניברסיטת חיפה, בסמינר הקיבוצים, באוניברסיטת ת"א, במרכז הבינתחומי בהרצליה ובעוד מוסדות להשכלה גבוהה בעולם.
הפעולה הראשונה שעשינו, דר' יעל אברהמי ראשת החוג למקרא ואני, היה לצאת עם עשרים סטודנטים לריטריט בקיבוץ נאות סמדר בנגב. למדנו ביחד את הטקסט המקראי איוב ושילבנו התבוננות ומדיטציה. בהמשך הזמנו את דר' סופי ברזילי ללמד באורנים מיינדפולנס. מתחילת הדרך ועד היום אפשרנו לכמה מאות סטודנטים ועשרות מרצים לטעום אפשרות של למידה אחרת, רלוונטית לחיים המקצועיים ונטועה עמוק בחיי הנפש. השבוע סיימנו, עם הקורונה, את הקורס הראשון להכשרת מנחי מיינדפולנס לילדים ובני נוער.

מהי פדגוגיה מתבוננת מבחינתי?

פדגוגיה מתבוננת משלבת בלימוד האקדמי תאוריותופרקטיקות של התבוננות, של מדיטציה ושל הקשבה לאחר. המטרה היא להפוך את הלימוד שלהתכנים הדיסציפלינריים לאישיים ולעמוקים יותר תוך מבט על ההקשרים החברתיים והרוחניים הרחבים ביותר.
יש בפדגוגיה המתבוננת הזמנה כפולה. אנחנו מזמינים את הסטודנטים ואת עצמנו לחוות חוויות נשגבות, של שקט ונוכחות ובאותו הזמן לחקור מדוע את רוב זמן חיינו אנחנו מכלים מרוכזים בעצמנו ועסוקים בזוטות ודברים שוליים.
הקשב הוא בלב העניין. הקשב הוא האיכות האנושית היחידה שהיא באמת בשליטתי. באמצעות טיפוח קשב עדין אני יכול לחוות רגעים של חירות, חופש מהרגלים, תבניות ותגובות האוטומטיות. לכן חשוב לדאוג לכך שיותר ויותר סטודנטים ילמדו את הדרך להקשבה לעצמם ולסביבתם.


אנחנו שמחים להזמין אתכם לכנס אינטרנטי שיתקיים ביום ראשון ה 28.6.2020 בנושא:

"עד כמה מיינדפולנס רדיקלי בהקשר החברתי? מיינדפולנס – אפשרויות מכשולים ופרדוקסים"

לפרטים נוספים והרשמה לחץ כאן

אנחנו יוצאים מההנחה שמקור הסבל האנושי הוא גם במבנה הנפשי האינדיבידואלי  וגם בכוחות חברתיים הפועלים על האדם.לפיכך נעסוק בכנס במתח הקיים בין מיינדפולנס ככוח משקיט מחסן ומרגיע מחד וככוח עם פוטנציאל להרהר על הסדר הקיים ואולי לערער אותו.

 

 

 

 

 

 

Facebook
WhatsApp
Email
Twitter
LinkedIn
Print
Pinterest