ארגז הכלים: יצירת מנדלה - החוזקות שבי

 אוניברסיטת חיפה

קורס טיפוח סביבה אכפתית ומיטיבה בחינוך

פרופ' עפרה מייזלס

  1. שם היישום: יצירת מנדלה- החוזקות שבי.
  2. קהל יעד: ילדי גן שפתי בגילאי גן חבה העולים לכיתה א', חינוך מיוחד.
  3. מטרות הפעילות:  
  • לעודד יצירה ספונטנית ולא מודעת שמקדמת התבוננות פנימית.
  • לפתח יכולת לביטוי אישי יחודי.
  • לקדם תחושת מסוגלות וחוויה של הצלחה. 
  • לאפשר התמקדות בחוזקות שבכל ילד לקראת העלייה לכיתה א'.
  • לקדם יכולת למצוא שקט, רוגע ומנוחה בתוך העצמי.
  • לאפשר חוויה משחקית והנאה באמצעות התנסות בכלי יצירה חדש.
  1. רציונל: הגן שבו אני עובדת הינו גן שפתי לילדי החינוך המיוחד ומונה 12 ילדים עם קשיים שפתיים שונים שמקורם בעיכוב התפתחותי. עיכוב התפתחותי מוגדר כאיחור באחד או שניים מתחומי ההתפתחות הבאים: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, שפה ודיבור, התחום חברתי, הרגשי, הקוגניטיבי או בכישורי פעולות היומיום (Shevell et al., 2003). ילדים אילו זוכים רוב שעות היום לתיווך מתמשך של אנשי צוות רבים והם נהנים מסדר יום קבוע וסביבה מוכרת שמאפשרים להם להיות פנויים ללמידה. הדגש בקבוצות ההכנה לכיתה א' בגנינו הינו החוויה וההנאה מרכישת כלים לעצמאות ועידוד להעלאת תחושת מסוגלות והצלחה. המנדלה היא אחת הדרכים שבאמצעותם אנחנו יכולים לתת לכל ילד דרור להנאת היצירה, לאומנות, לדמיון וליכולת שלנו להקשיב לעצמנו ולראות מה נברא מתוך הנפש והנשמה. האמנות (התהליך והתוצר) מאפשרת ערוץ תקשורת לחוויות רגשיות שאינן מיוצגות במילים. ילדים שמתקשים בביטוי מילולי כמו ילדי הגן השפתי, יכולים לבוא לידי ביטוי בדרכים נוספות מעבר למה שרווח בדרך כלל. באמצעות האומנות כל ילד יכול לבוא לידי ביטוי באופן שמתאים עבורו, ונותן מקום לביטוי מגוון באמצעות חומר, דימוי או תהליך היצירה (2007Malchiodi, ). ההתנסות ביצירה ספונטנית שמבטאת היבטים עמוקים בתוכי, יחד עם היכולת לראות אחר כך את התוצר ולהתבונן בו, מאפשרים ריקוד קסום בין הלא מודע למודע ומקדמים ידע ותובנה יחד עם רכות והנאה ((Betensky, 2016.
  2. מקום בו הפעילות מתקיימת: פינה שקטה במרחב הגן- להכין מראש שולחנות וכיסאות כמספר ילדי הגן. 
  3. משך זמן הפעילות: 30-45  דק'.
  4. גודל הקבוצה: 12 ילדים, ניתן להעברה גם בקבוצות קטנות יותר של 4-6 ילדים.
  5. עזרים: לוח קטן עליו רשום "שלום כיתה א'", 12 דפי מנדלה עם 4-5 מעגלים, קלמרים אישיים.
  6. מהלך הפעילות:
  1. הסבר קצר לילדים על הפעילות של היום שתעסוק בציור מסוג מנדלה, מהי מנדלה והצגת דף עם עיגולים ריקים לדוגמא.
  2. מחלקים לילדים דף ריק של מנדלה עם 4 או 5 עיגולים ומנחים אותם לגבי עקרונות היסוד של המנדלה- מתחילים מנקודת המרכז ומתפשטים לשוליים- ככל העולה על רוחם. חילקתי לכל ילד מנדלה שתתאים ליכולותיו ולסף התסכול כדי לעודד תחושת הצלחה. רצוי להנחות את הילדים לעבוד ללא מאמץ. לנוח בתוך העבודה. להיעלם בתוכה ולתת לה להוביל. בהתנסות זו מכוונים אותם לנושא – החוזקות שלי, כי המטרה לאפשר להם להוציא תכנים מהתת מודע שקשורים לחוזקות שלהם לקראת כיתה א', מה שיאפשר בהמשך הפעילות שיח או דיון באמצעות התבוננות על המנדלות. חשוב להסביר שלקראת כיתה א' מאוד חשוב לדעת במה אני טוב או במה אני חזק, במה אני מרגיש שאני הכי הכי וכו'.
  3. הנחיה להשתמש בצבעים שיש להם בקלמר- צבעי עיפרון או טושים. מומלץ להשאיר את הבחירה בידיהם. לאפשר זמן ציור של עד 20 דק'.
  4. כל ילד שמסיים מוזמן ללוח לתלות את המנדלה שלו ולספר לחבריו באיזה צבעים השתמש, מה חשב כשצייר את המנדלה (אם לא עונים, ניתן לשאול על איזו חוזקה חשבו או במה הם חזקים או טובים?) ולסיום, מה הרגיש כשצייר. 
  1. מסקנות ורפלקציה מתוך ההתנסות שלי: ההתנסות הייתה חשובה עבורי שכן מעולם לא התנסיתי בציור מנדלה מקורית של 4-5 עיגולים ריקים. תמיד הכרתי רק מנדלות לצביעה עם צורות רבות שאותן צובעים. בנוסף, הידע שרכשתי לגבי המנדלה והיתרונות של השימוש שלה בקרב ילדים עוררו בי סקרנות ועניין אך לא ידעתי איך זה יתקבל על ידי הילדים עצמם. הילדים הגיבו באופן מדהים להצעה שלי לציור מנדלה ושיתפו פעולה באופן שהפתיע אותי מאוד. מעבר לכך, הופתעתי לראות שיש ילדים בגן המתקשים בשמירה על קשב וריכוז שבאמת התמקדו והשקיעו ביצירה. גם ילדים אחרים בגן שבדרך כלל  נמנעים ממשימות ציור או צביעה שיתפו פעולה וראיתי שהם משקיעים ביצירה וכאילו "נשאבים" לתוכה. אני חושבת שההנחייה לחשוב בזמן שהם מציירים על החוזקות שלהם גם גרמה להם לעניין רב ולשיתוף פעולה אבל כן היו זקוקים לכך שאפשט את המילה "חוזקות", ועל כן אמרתי להם בנוסף, שזה משהו שהם מאוד טובים בו או חזקים בו ונתתי כמה דוגמאות קונקרטיות. אני מסיימת את היישום בתחושה טובה שניסיתי משהו שאם לא הייתי בקורס הנ"ל אז לא בטוחה שהייתי משתמשת בו בעבודתי ושמחה על כך שניסיתי ואף התוודאתי לכך שאכן הייתה השפעה מווסתת או שעלה תוכן מהתת מודע וכן שזה הוסיף המון צבע ויופי לגן.
  2. ביבליוגרפיה:
    • Betensky M. (2016). Seeing. In J. Rubin (Ed). Approaches to Art Therapy-Theory & Techniques. London & New York: Routledge.
    • Malchiodi, C. (2007). The Art Therapy sourcebook. Chapter 1, p` 1-22. Chapter 9, p' 193-218. The McGraw- Hill companies. New-york.
    • Shevell, M., Ashwal, S., Donley, D., Flint, J., Gingold, M., Hirtz, D., & Sheth, R. (2003). Practice parameter: evaluation of the child with global developmental delay: report of the Quality Standards Subcommittee of the American Academy of Neurology and The Practice Committee of the Child Neurology Society. Neurology, 60(3), 367-380.