מחקרים עכשוויים בפסיכותרפיה משולבת חומרים מרחיבי תודעה | ד"ר קרן צרפתי

עבודה טיפולית עם חומרים מרחיבי תודעה נמצאת בשנים האחרונות ברנסנס מחקרי בו נבדקות השפעות של תרפיות משולבות חומרים פסיכדליים שונים על בעיות פסיכולוגיות שונות ואף על אנשים בריאים. 

המחקרים המובילים בתחום הם תרפיה משולבת MDMA לנפגעי הפרעת דחק פוסט טראומטית. ותרפיה משולבת פסילוסיבין, החומר הפעיל בפטריות הקסם,  לסוגי דיכאון שונים. התוצאות במחקרים אלו מבטיחות והFDA הכריז על מספר מחקרים בתחומים אלו כעל מחקרים פורצי דרך. 
התהליך הפסיכותרפויטי בטיפולים עם חומרים מרחיבי תודעה הוא מרכזי ומשמעותי. ההתכוונות של צוות המטפלים/ות ושל המטופלות ומטופלים כמו גם הסטינג הטיפולי משפיעים רבות על חווית הטיפול ועל תוצאותיה. כחלק מכך, נראה כי עשיית מקום משמעותי בטיפול לחוויות רוחניות המתרחשות עם שימוש בחומרים פסיכדליים הינה חשובה. 
כך עולה שאלת השפעתן של חוויות רוחניות הקשורות לשימוש החומרים הפסיכדלים על ההתמרה הפסיכולוגית של טראומות או דיכאון. ממצאים ראשוניים מראים כי אין קורלציה בין חוויה רוחנית משמעותית הקשורה לשימוש בMDMA להתמרת פגיעות טראומתיות ואילו קיימת קורלציה ברורה בין חוויה רוחנית הנגרמת מפבילוסיבין, להתמרת דיכאון.  מעניין… 
 
אודות פסיכותרפיה נתמכת MDMA
פסיכותרפיה נתמכת MDMA הינה חבילת טיפול חדשנית המשלבת פסיכותרפיה עם מתן  MDMA
(שם גנרי מאושר: מידומאפטמין) כדי להשיג הפחתה משמעותית ונמשכת של סימפטומים של PTSD
MDMA ניתן במהלך שלושה מפגשי פסיכותרפיה, בסטינג קליני, ברווח של 5-3 שבועות זה מזה, בצירוף של מפגשי הכנה ואינטגרציה.
מחקרי שלב 2 הראו שביכולתו של MDMA להפחית פחד והתגוננות, להגביר תקשורת והתבוננות פנימית, כמו גם אמפתיה וחמלה.
ביכולתם של אפקטים נוירולוגים משולבים אלו להיטיב את התהליך הטיפולי של הסובלים מ PTSD.
אודות תסמונת פוסט-טראומטית (PTSD)
תסמונת פוסט טראומטית (PTSD )היא תסמונת חמורה, ארוכת- טווח ואף מסכנת חיים כאשר אינה מטופלת כראוי, דבר המדגיש את הצורך בזירוז תהליכי אישור לתרפיות חדשות.
הסובלים מ  PTSD עשויים לחוות מחדש את חוויותיהם הטראומטיות באמצעות סיוטי לילה ופלאשבקים, הם מתקשים בשינה, ומרגישים מנותקים מחיי היום-יום. לכ- %7 מהאוכלוסייה האמריקאית וכ %17-11 מיוצאי
הצבא האמריקאים יהיה PTSD בשלב כלשהו בחייהם. נכון ליוני 2016 ,למעלה מ 868000 יוצאי צבא אמריקאים קיבלו קצבת נכות בשל PTSD ,בעלות משוערת של 17 מיליארד דולר לשנה. PTSD היא תסמונת לחץ הקשורה לפגיעה בתפקוד קוגניטיבי ופסיכוסוציאלי, פגיעה במערכות יחסים, קשיי תעסוקה, שימוש בחומרים וסיכון מוגבר לדיכאון ואובדנות. באוכלוסייה הכללית, %27 מכלל ההתאבדויות קשורות ל PTSD  
נראה כי שאלות רבות עדיין מבקשות חקירה ואנו מתחילים להבין כי סוג החומר הפסיכדלי והחוויה הרוחנית הקשורה בו, כמו גם סוג הפגיעה הפסיכולוגית הינם גורמים משמעותיים בהקשר שינוי של פגיעות פסיכולוגיות חריפות. 
המחקר ממשיך להתפתח ועימו מתגלה ידע עמוק וחשוב על נפש האדם ומימדיה השוני.