כנס "להיות אדם בעולם משתנה" | ד"ר אלון רז

בחודש ספטמבר 2019 השתתפתי בכנס "להיות אדם בעולם משתנה", של האגוד הטרנספרסונלי האירופאי EUROTAS, שהתקיים בדורדן, צרפת.
אני מוצא את המילה טרנספרסונלי מנוכרת משהו כשאני משתמש בה בעברית, לא ממש מצליחה לגעת במשמעות בתוכי, גם לא כמי שמכיר את העולם הטרנספרסונלי. לתרגם אותה כ- "מעבר לאישי" לא לגמרי הולם את עומקה ועושרה של הדרך הזו כפי שבאה לידי ביטוי גם בתכני הכנס. אם לצטט מתוך אתר האיגוד הטרנספרסונלי האירופאי הרי שמטרתו היא לשלב ולקרב בין חכמה עתיקה, מדע מודרני והחיים העכשוויים.

בכנס ניתן היה לפגוש מארג של הרצאות מוזמנות ארוכות, הרצאות קצרות בפנלים, שולחנות שיח ודיון פתוחים או סביב נושא מוגדר, ולצידם שפע של סדנאות עוצמתיות ומעניינות שתופסות נתח משמעותי יחסית לכנסים אקדמאיים אחרים, בבחינת לא רק נשמע, אלא נעשה ונשמע. המקום הנרחב יחסית שיש לסדנאות בכנסים הטרנספרסונליים הולם את הרוח של גישה זו שבה חשוב שהלמידה והידיעה תהיינה מבוססות ככל הניתן על חוויה, ואם ניתן, חוויה המערבת מימדים שונים של הקיום האנושי. לצד אלה, אולי החוויה החזקה ביותר שלי מהכנס הזה ומהכנסים הקודמים שבהם השתתפתי היא משהו ברוח האנושית החמה הפתוחה הקרובה והמרגשת, שכמותה נדיר לי למצוא בכנסים אחרים. אני מוצא שהלב שלי מאוד פתוח במפגשים האלה ויש איזו חוויה של צניעות ופשטות שמעניקות תחושה של בית תוך זמן קצר, בכל פעם מחדש.   

המציגים בכנס התפרשו על הרצף שבין הגות, דיווח על מחקרים (זרוע המחקר של ה – EUROTAS  התכנסה בנוסף גם יום לפני הכנס לעיסוק בשאלות של מתודולוגיה מחקרית בתוך המרחב הטרנספרסונלי), וכאמור סדנאות מגוונות. עולמות התוכן סבו סביב השיח העכשווי עם מסורות רוחניות שונות, אינטגרציה של גוף נפש רוח בתהליכים טיפוליים, מצבי תודעה בתהליכי טיפול וצמיחה אישית (מיינדפולנס, שימוש בחומרים משני תודעה, מצבי טרנס מתוך עבודת גוף בנשימה, ריקוד תיפוף ועוד), שילוב אומנויות בטיפול, פרקטיקות של עבודת גוף בתהליך הטיפולי, המקום של הטבע והחיבור לטבע, פעילות חברתית ומעורבות בקהילה ועשייה חינוכית ברוח טרנספרסונלית. 

הכנס הבא יתקיים בסטמבר 2020 באסטוניה והוא ירוכז על ידי יורי ביכונסקי, ישראלי המתגורר שנים רבות באסטוניה והקים בה מרכז טרנספרסונלי גדול, ובשיחות שונות בכנס עלתה האפשרות להביא את הכנס של 2021 לישראל. אמן כן יהי רצון !