רוחניות בארגונים ועסקים

ארגונים בעידן  ה- VUCA :Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous הפכו למערכות מתוחכמות ומפותחות מאד שגם רוויות בשינויים תכופים ובאי וודאות. רמת המתח, השחיקה והקושי האישי והקבוצתי בארגונים הולכת וגוברת עם התפתחות הטכנולוגיה, הקדמה, וקצב ההתנהלות המהיר והמלחיץ התוך והבין ארגוני.
לרוחניות שמבוססת על תפיסה הומניסטית ופלורליסטית של האדם יש פוטנציאל רב לסייע לארגונים להיות ארגונים מיטיבים יותר כך שהאקלים הארגוני בהם לא יהיה פוגעני ומלחיץ אלא אכפתי ומיטיב לארגון וגם לאנשים ששותפים בו.  המטרה היא לסייע בקידום ארגונים בהם אנשים מוצאים וחווים חדווה ומשמעות ושהיחסים הבינאישיים בתוכם ודרכי ההתנהלות של התקשורת בם הינם מכבדים ומצמיחים לא רק את הארגון אלא גם את הפרטים בתוכו.
הכוונה הינה לשלב מימדים ערכיים ורוחניים כמו חוויה של חיבור, אכפתיות, משמעות והתעלות באופן התנהלות הארגון תוך מתן מענה לצורכי הארגון כמו תקשורת איכותית, היעדרויות ממקום העבודה ועוד. מנקודת מבט זו, רוחניות בארגונים כבר אינה בגדר Nice to have, היא מאד נחוצה.
ואכן, בעשור האחרון ניתן לראות פעילות "רוחנית" נרחבת בארגונים ברחבי העולם כמו קורסי הקשבה, מיינדפולנס, מניעת לחץ ושחיקה, פיתוח חוסן, חמלה עצמית, משמעות בעבודה והשקעה ברווחה והתפתחות אישית של העובדים. אלו הופכים ליותר ויותר רווחים בזירת הארגונים והעסקים. כניסה זו של היבטים אלו החלה מפעילויות בודדות ואזוטריות בארגונים עם "מנהלים המשוגעים לדבר" וצומחת לפעילות נרחבת בשדות מגוונים כמו חינוך, צבא, בריאות פיזית ובריאות הנפש, אקדמיה, ארגונים עסקיים, עסקים, שלטון, צבא, ועוד.
מטרת המרכז הינה להגביר את החשיפה לנושא הרוחניות בארגונים, לרכז ולהציג את שפע הפעילויות שכבר קיימות בארץ, ליזום ולעודד פעילויות יישומיות ומחקרים חדשים בנושא, לספק תמיכה מחקרית רלוונטית לאנשי השטח והיישום, ולהעלות את התחום הזה על סדר היום הישראלי – כל זאת במטרה לסייע בבניית וטיפוח ארגונים מיטיבים יותר, שיהוו נדבך מרכזי בטיפוח חברה ישראלית מיטיבה, אכפתית, אתית ובריאה.