זרקור על מחקר | ניוזלטר נובמבר 2019

"משהו לחיות עבורו": חוויות, משאבים וחוזקות אישיות בגיל השלישי | מאת ד"ר פנינית רוסו-נצר ופרופ' הדסה ליטמן-עובדיה

"Something to live for": Experiences, resources and personal strengths in late adulthood

Pninit Russo-Netzer & Hadassah Littman-Ovadia, Frontiers in Psychology|

עם העלייה בתוחלת החיים, קצב הגידול של אוכלוסיית הגיל השלישי הוא הגבוה ביותר. תופעה גלובלית זו מעלה שאלות חשובות באשר לזקנה משמעותית ומוצלחת. כשחושבים על גיל הזקנה עולים לרוב דימויים של דעיכה, אובדן, הידלדלות וצימצום. ואכן, עד לפני כמה עשורים זקנה אופיינה בספרות המחקרית בירידה בבריאות נפשית ופיזית ובסיכון מוגבר לבידוד חברתי ולדיכאון. לא פלא איפוא שמושג הרווחה הנפשית בגיל המבוגר נחשב למורכב ועמום. לאור זאת, המחקר הנוכחי ביקש לבחון חוויה סובייקטיבית של זקנה על היבטיה השונים והתבטאותה בחיי היום-יום של האדם המבוגר. באמצעות מחקר איכותני-פנומנולוגי הממוקד בחווייה החיה של אנשים בגישה פתוחה, "מלמטה למעלה", על ידי ראיונות עומק עם מבוגרים מגיל 60 ומעלה נחקרה השאלה מה מעסיק אנשים בתקופת חיים זו, ומהם המשאבים ודרכי ההתמודדות שלהם יום-יום, כפי שהם תופסים אותם.

ניתוח ראיונות העומק העלה שלוש תמות רחבות: (1) אתגרים ודאגות מרכזיים אשר תוארו על-ידי המרואיינים כמאפיינים את החוויה שלהם בתקופת חיים זו; (2) אסטרטגיות בהן המשתתפים עשו שימוש על מנת להתמודד עם אתגרים אלו ולחיות חיים משמעותיים בגיל הזיקנה; (3) משאבים אישיים/ חברתיים/ קהילתיים וחוזקות אופי התומכים באסטרטגיות ההתמודדות ומאפשרים חיים של שגשוג ומשמעות. באופן כללי, הממצאים העולים מהפרספקטיבה והקולות של המבוגרים החווים עצמם מלמדים על חיבור פוטנציאלי בין דאגות קיומיות (existential concerns) לבין משאבים פסיכולוגיים חיוביים וחוזקות אופי (character strengths). 

ברמה התיאורטית, ממצאי המחקר מחזקים, מרחיבים ומגשרים בין פסיכולוגיה אקסיסטנציאליסטית, פסיכולוגיה חיובית ומדעי הזקנה.  ברמה הפרקטית, לממצאי המחקר השלכות הנוגעות לטיפול וייעוץ בגיל המבוגר, קביעת מדיניות הנוגעת לשכבת גיל מתרחבת זאת, בנייה ויישום תוכניות הכנה לקראת פרישה ותוכניות מניעה.  

למעוניינים לקרוא את המאמר בהרחבה לחצו כאן